TEHNOLOGIJA

APS-C u odnosu na pun format – objašnjenja razlika

Šta je fotoaparat punog formata i koja je razlika između senzora punog formata i APS-C senzora? Evo ključnih razlika i ključnih prednosti oba tipa.
Podeljena slika na kojoj je prikazan Canon EOS R6 na velikoj steni prekrivenoj mahovinom, kao i Canon EOS R7 koji takođe stoji na steni.

Koje su razlike između APS-C i punog formata?

Glavna razlika između APS-C i punog formata je u fizičkoj veličini senzora slike – senzori punog formata su veći od APS-C senzora – a druge razlike između dva tipa fotoaparata proističu iz toga. Međutim, kao i kod većine stvari, veće ne mora obavezno da bude bolje, a svaki format ima svoje ključne prednosti.

EOS R6 pored modela EOS R7, oba fotoaparata bez montiranog objektiva.

Ako posmatramo ova dva fotoaparata iz EOS R sistema bez montiranog objektiva, razlika u veličinama senzora je jasna. Levo, EOS R6 punog formata; desno, APS-C EOS R7. RF sistem za montažu objektiva identičan je na oba modela.

APS-C senzor ispred senzora punog formata, radi prikazivanja njihovih relativnih veličina.

Poređenje senzora punog formata i APS-C senzora. Razlika u veličini doprinosi lakšem objašnjavanju zašto je moguće praviti manje i kompaktnije APS-C fotoaparate od fotoaparata punog formata.

Šta je APS-C?

Aktivna oblast senzora slike formata APS-C kompanije Canon ima dimenzije 22,2 x 14,8 mm, što je približno kadru fotografskog filma u formatu APS-C.

Format APS (Advanced Photo System) originalno je predstavljen 1996. kao novi tip kartridža sa fotografskim filmom. Na većini fotoaparata sa filmom iz tog doba takođe ste mogli da birate različite razmere tokom snimanja, uključujući C (klasično) sa istom razmerom od 3:2 kao kod standardnih filmskih fotoaparata od 35 mm, H (visoka rezolucija) sa širokom razmerom od 16:9 i P (panoramski) 3:1.

APS-C takođe odgovara Super 35 video formatu i postao je popularan izbor veličine senzora slike za Canon EOS digitalne SLR (DSLR) fotoaparate, kao i za fotoaparate bez ogledala iz serije EOS M.

Dva flamenko plesača koji nose duge naborane haljine poziraju ispred fotoaparata u raznobojnom dvorištu sa više lukova.

Uz isti otvor blende i žižnu daljinu, APS-C fotoaparati kao što je Canon EOS R10 obično daju veću dubinu polja od fotoaparata punog formata. Ovo je idealno za dobijanje oštrine od prednjeg do zadnjeg plana na fotografiji. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM pri 10 mm, 1/320 s, f/5 i ISO 1.600. © Diana Millos

Portret mlade žene sa dugom tamnom kosom nasuprot zamućene pozadine.

Fotoaparat punog formata sa brzim objektivom obično daje manju dubinu polja, što vam omogućava da izolujete glavni subjekat u kadru zamućivanjem pozadine. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 85mm F1.2L USM pri 1/500 s, f/1,8 i ISO 1.600. © Javier Cortes

Šta je puni format?

Canon senzori slike punog formata imaju aktivnu površinu od 36 x 24 mm, istu veličinu kao kadar filma od 35 mm.

Formata filma od 35 mm datira iz 1889, kada je predstavljen kao standardna širina filma. Uskoro je postao standard za fotografisanje i prenesen je na digitalne fotoaparate punog formata, uključujući EOS DSLR fotoaparate punog formata i EOS R fotoaparate bez ogledala kompanije Canon.

APS-C i senzori punog formata daju fotografije sa standardnom razmerom 3:2, a APS-C senzori mogu da imaju isti broj megapiksela kao senzori punog formata. Međutim, senzor slike punog formata je fizički oko 63% ili 1,6x veći od senzora slike formata APS-C.

Pogled na grad Sevilju sa kupolom Crkve Blagovesti na sredini.

„Faktor isecanja“ APS-C senzora čini da subjekat ispuni više kadra, što daje efektivno veći doseg objektiva. Ova fotografija koja prikazuje pogleda na Crkvu Blagovesti u Sevilji snimljena je pomoću fotoaparata punog formata, Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM pri 84 mm, 1/400 s, f/8 i ISO 200.

Pogled na grad Sevilju sa kupolom Crkve Blagovesti bliže na sredini

Ova fotografija je snimljena sa istog položaja, pomoću istog objektiva, žižne daljine i postavki, ali pomoću APS-C fotoaparata. Manji senzor beleži manji deo scene, što ima isti efekat kao zumiranje kupole. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM pri 84 mm, 1/400 s, f/8 i ISO 200.

Objašnjenje faktora isecanja

Ova fizička razlika u veličini između dva tipa senzora određuje šta fotoaparat „vidi“. Svi objektivi daju kružnu sliku, što znači da objektiv kompatibilan sa punim formatom mora da ima dovoljno veliki obim da slika preklapa uglove pravougaonog senzora slike punog formata. Ako koristite isti objektiv na fotoaparatu formata APS-C, manji senzor slike će koristiti samo manju oblast u centru iste kružne slike. Stoga je slika isečena u poređenju sa slikom na senzoru punog formata.

Pošto su APS-C senzori u Canon fotoaparatima 1,6x manji od senzora u Canon fotoaparatima punog formata, „faktor isecanja“ je 1,6x. To znači da snimanje pomoću standardnog objektiva od 50 mm na APS-C fotoaparatu daje isto vidno polje kao snimanje pomoću telefoto objektiva od 80 mm na fotoaparatu punog formata (50 x 1,6 = 80). Na isti način, kada koristite objektiv punog formata od 100 mm na APS-C fotoaparatu, dobijate isto vidno polje kao sa objektivom od 160 mm na fotoaparatu punog formata. Iz tog razloga, faktor isecanja je poznat i kao „množilac žižne daljine“ jer vam omogućava da izračunate efektivnu žižnu daljinu objektiva koji koristite.

Ako ovo želite da iskoristite prilikom korišćenja RF, EF, RF-S, EF-S ili EF-M objektiva na APS-C fotoaparatu, možete da koristite kalkulator efektivne žižne daljine u besplatnoj aplikaciji Canon Photo Companion.

Faktor isecanja primenjuje se na sve objektive punog formata koji se koriste na fotoaparatima APS-C formata, uključujući EF i RF objektive. EF objektivi mogu da se koriste na fotoaparatima EOS R7 i EOS R10 pomoću bilo kojeg iz asortimana EF-EOS R adaptera za montiranje.

Velika vodena površina okružena brdima i planinama, pri slabom osvetljenju.

Prednosti APS-C formata u poređenju sa punim formatom

Zahvaljujući tome što su APS-C senzori manji, fotoaparati mogu da budu kompaktniji i lakši, što je idealno za ulično fotografisanje i na putovanjima. Pošto je za korišćenje objektiva dizajniranog za APS-C fotoaparate potreban manji krug slike, objektiv može da bude manji i lakši, a stoga i pristupačniji.

Faktor isecanja APS-C senzora čini manje ili udaljenije subjekte većim u kadru, što praktično povećava efektivnu žižnu daljinu svakog objektiva za 1,6x. To može da bude velika prednost u žanrovima poput fotografisanja divljih životinja, akcije i sporta. Korišćenje pristupačnog objektiva visokih performansi, kao što je Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM, na APS-C fotoaparatu daje efektivni opseg zuma od 112–480 mm, što ga prebacuje na supertelefoto teritoriju. Objektiv RF 100-400mm F5.6-8 IS USM slične cene ima efektivnu žižnu daljinu od 160–640 mm na APS-C fotoaparatu. Potreban vam je veći, teži i skuplji objektiv kako biste dobili isti doseg na fotoaparatu punog formata.

Možete da isecate slike sa fotoaparata punog formata kako biste kreirali isti efekat, ali će broj megapiksela biti smanjen, pa će rezultujuće slike biti manje, a stoga i manje oštre kada se ponovo uvećaju. Snimanjem pomoću fotoaparata formata APS-C takođe se štede vreme i trud potrebni za ručno isecanja fotografija u fazi uređivanja.

Rudar koji radi na tlu u rudniku sa prigušenim osvetljenjem, uz još dva rudara koji posmatraju.

Senzori slike punog formata obično su prvi izbor za snimanje pri visokim ISO postavkama pošto imaju veće zone osetljive na svetlo od APS-C senzora sa istim brojem megapiksela, što znači da mogu da zabeleže proporcionalno više svetla uz manje šuma. Ova fotografija je snimljena u rudniku uglja uz svetlo lampi rudara pomoću fotoaparata Canon EOS R punog formata sa objektivom Canon RF 50mm F1.2L USM pri 1/100 s, f/2 i ISO 12.800. © Daniel Etter

Noćni gradski pejzaž koji prikazuje visoke zgrade sa uličnim svetlima čiji se odsjaj vidi na vodenoj površini u prednjem planu.

Uprkos tome, šum na slikama se dobro kontroliše na fotoaparatima EOS R7 od 32,5 MP i EOS R10 od 24,2 MP, koji mogu da snimaju zadivljujuće fotografije sa minimalnom količinom šuma u uslovima veoma slabog osvetljenja pri izuzetno visokim nivoima ISO osetljivosti. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM pri 22 mm, 1/40 s, f/8 i ISO 25.600.

Prednosti punog formata u poređenju APS-C formatom

Zahvaljujući tome što senzor punog formata ima šire vidno polje, fotoaparat punog formata idealan je za prostrane pejzaže, ultraširoke arhitektonske enterijere i astrofotografiju, kao i za kreativne efekte kada želite da uvećate perspektivu između prednjeg plana i pozadine.

Kao opšte pravilo, naročito pri širim otvorima blende (manji f-brojevi), fotoaparati punog formata mogu da daju užu dubinu polja od APS-C fotoaparata, što znači da je manji deo slike u oštrom fokusu i da je više pozadine zamućeno. Ovo je često idealno za mrtvu prirodu i fotografisanje portreta, kao i za svaki drugi scenario snimanja u kojem želite da izolujete glavni subjekat tako što ćete pozadinu staviti izvan fokusa.

Jedna dodatna prednost senzora punog formata odnosi se direktno na njegove veće dimenzije. Kada su druge stvari jednake, pojedinačne zone osetljive na svetlo ili receptori svetla na senzoru slike punog formata biće fizički veći od onih na APS-C senzoru sa istim brojem megapiksela. Stoga imaju veći potencijal za prikupljanje svetla i mogu da zabeleže više informacija uz manje šuma ili zrna na fotografiji, a naročito pri visokim ISO postavkama u uslovima slabog osvetljenja. Ovo je odlična opcija pri fotografisanju portreta i venčanja u zatvorenom, kao i prilikom snimanja iz ruke u sumrak, za noćne gradske pejzaže i kad god je potrebno da se brzina zatvarača održava dovoljno velikom da bi se zamrzlo kretanje u scenama sa slabim osvetljenjem.

Canon EOS R10 sa objektivom RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM u krilu žene koja nosi jarkožutu haljinu.

Zahvaljujući kompaktnim dimenzijama i laganim pratećim zum objektivima RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM i RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM, EOS R10 i EOS R7 predstavljaju odlične putne fotoaparate, bez obzira da li ste na lokalnom izletu ili putujete na drugu stranu sveta.

Razlike između APS-C i punog formata

Za fotoaparate punog formata ponekad se kaže da su „profesionalniji“ od APS-C fotoaparata, a svakako su obično veći, što ih čini pogodnijim za korišćenje sa velikim telefoto objektivima. Međutim, zahvaljujući povećanom dosegu koji dobijate pomoću APS-C fotoaparata, možda vam uopšte neće biti potreban tako veliki telefoto objektiv. APS-C može da ostane najbolji izbor za putne fotografe, kao za fotografe koji snimaju sport i divlje životinje i potreban im je snažan telefoto doseg u kombinaciji sa slobodom kretanja.

Kao fotograf divljih životinja, Dani Konor je komentarisala nakon prvog snimanja pomoću fotoaparata Canon EOS R7: „Omogućava mi da se više približim subjektu bez potrebe za korišćenjem velikog i teškog objektiva. U pitanju je savršen fotoaparat ako ste fotograf ptica, zato što su ptice često prilično male i dosta daleko.“

Fotoaparati punog formata možda su pogodni za snimanje ultraširokougaonih pejzaža, ali i obrnuto, zbog uže dubine polja punog formata, takođe može da budu lakše postići oštrinu od prednjeg do zadnjeg plana na pejzažu pomoću APS-C fotoaparata. Pored toga, iako fotoaparati punog formata obično daju manju dubinu polja i na taj način mogu da doprinesu isticanju subjekta portreta u odnosu na atraktivnu zamućenu pozadinu, ostali faktori, poput otvora blende, takođe imaju ulogu – APS-C fotoaparati EOS R10 i EOS R7 će biti pogodni za portrete sa objektivom kao što je kompaktni Canon RF 50mm F1.8 STM, koji ima idealnu efektivnu žižnu daljinu od 80 mm i veliki otvor blende f/1,8.

Canon EOS R7 pored tri objektiva: RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM i RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM.

Objektiv RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, prikazan ovde sa leve strane, ima efektivnu žižnu daljinu 160–640 mm na fotoaparatima EOS R10 i EOS R7. Ako koristite Canon ekstender RF 1.4x ili ekstender RF 2x na EOS R fotoaparatu punog formata da biste dobili slično povećanje telefoto dosega, gubite jedan ili dva koraka otvora blende, tim redosledom, što za rezultat ima smanjenje brzine zatvarača i otežava izbegavanje zamućenja pokreta i podrhtavanja fotoaparata. Objektiv RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM (sredina) daje 35 mm ekvivalentnu efektivnu žižnu daljinu 29–72 mm, a RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM (desno) daje 29–240 mm.

Razlike između RF i RF-S objektiva

Svi Canon EOS R fotoaparati, bez obzira na to da li su punog formata ili APS-C formata, predstavljaju fotoaparate bez ogledala sa potpuno istim naprednim RF sistemom za montažu objektiva. To znači da ako se odlučite za model EOS R7 ili EOS R10, možete u potpunosti da iskoristite sve prednosti celog asortimana izvanrednih RF objektiva. Pored objektiva sa vrhunskim tehnologijama za fokusiranje i optičkim kvalitetom, RF sistem za montažu pruža mnogo veću brzinu prenosa podataka i propusni opseg između objektiva i fotoaparata, što omogućava naprednu akviziciju automatskog fokusa uz veštačku inteligenciju i praćenje sa neverovatnom brzinom i preciznošću, nove nivoe stabilizacije slike, optimizovanjem objektiva u realnom vremenu i mnoga druga unapređenja.

Uz predstavljanje modela EOS R7 i EOS R10 dolaze novi RF-S objektivi namenski napravljeni za RF fotoaparate sa APS-C senzorom. Standardni zum objektiv RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM sa 35 mm ekvivalentnim efektivnim opsegom žižne daljine 29–72 mm relativno je mali zahvaljujući dizajnu sa uvlačenjem i težini od samo 130 g, dok RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM daje još veći opseg zuma – 35 mm ekvivalentni efektivni opseg žižne daljine od 29–240 mm uz težinu od samo 310 g, što ga čini izuzetno svestranim, višenamenskim objektivom za svakodnevno snimanje i putnu fotografiju.

U druge kompaktne, lagane i pristupačne omiljene RF objektive punog formata spadaju Canon RF 16mm F2.8 STM, koji na fotoaparatu EOS R7 ili EOS R10 pruža svakako izdašno široko vidno polje ekvivalentno objektivu od 25,6 mm na telu punog formata. Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM odlično funkcioniše kao standardni objektiv sa efektivnom fiksnom žižnom daljinom od 56 mm na fotoaparatu EOS R7 ili EOS R10, zajedno sa optičkom stabilizacijom slike i makro faktorom uvećanja od 0,5x. Canon RF 50mm F1.8 STM je odličan objektiv za portrete koji kombinuje efektivnu žižnu daljinu od 80 mm na APS-C fotoaparatu sa velikim otvorom blende od f/1,8 za preciznu dubinu polja.

Takođe možete da koristite širok asortiman EF i EF-S objektiva na fotoaparatima EOS R7 i EOS R10 bez gubitka kvaliteta ili funkcionalnosti zahvaljujući asortimanu EF-EOS R adaptera za montiranje.


Napisao Metju Ričards

Slični proizvodi

Srodni članci

  • Žena u letnjoj haljini i šeširu za sunce drži Canon EOS R10 na licu i gleda kroz tražilo dok stoji ispred detaljne španske arhitekture.

    FOTOGRAFISANJE NA PUTOVANJIMA

    Obilazak Sevilje sa fotoaparatom EOS R10

    Bloger Diana Milos otkriva zašto je ovaj kreativni fotoaparat savršen saputnik.

  • TEHNIKE OSVETLJENJA

    Saveti za fotografisanje pri slabom osvetljenju

    Saznajte kako da snimate pri slabom osvetljenju i koja je najbolja Canon oprema za noćnu fotografiju.

  • FOTOGRAFISANJE NA PUTOVANJIMA

    Najbolja oprema za putovanja

    Oprema za putnu fotografiju za početnike, kreatore i entuzijaste.

  • A river flowing through a landscape of mossy rocks.

    OSNOVE FOTOGRAFISANJA

    Naučite pravilno da koristite ekspoziciju

    Otkrijte kako da podesite količinu svetla na slikama kako biste im dali novi izgled.