FOTOGRAFISANJE NA PUTOVANJIMA
Promišljeno fotografisanje na putovanjima
Šta treba uzeti u obzir prilikom fotografisanja kultura i zajednica koje nisu vaše.
ULIČNA FOTOGRAFIJA
Fotografija je ugrađena u DNK Đuzepea Espozita-Rodrigeza. Rođen je u Venecueli, od oca Italijana koji je voleo da snima pejzaže i majke Portugalke koja je imala strast prema putnoj fotografiji. Bilo je potpuno prirodno da Đuzepe krene fotografskim koracima svojih roditelja.
Od 2013. živi u Dablinu, gde šeta avenijama pored reke i ulicama osvetljenim lampama, kako bi snimao kinematografski upečatljive ali povučeno intimne ulične fotografije, koje su objavljivane u publikacijama kao što su Lonely Planet i Culture Trip. Đuzepe je ranije prednost davao fotoaparatu Canon EOS 5D Mark III (sada ga je nasledio Canon EOS 5D Mark IV) u kombinaciji sa objektivom Canon EF 24-70mm f2.8L II USM, Canon EF 50mm f/1.4 USM ili Canon EF 85mm f/1.4L IS USM. Međutim, u poslednje vreme je počeo da istražuje veoma prenosivi Canon EOS M6 Mark II.
„Canon EOS M6 Mark II je odličan svestrani fotoaparat za ulične fotografe zato što kombinuje visoku rezoluciju (32,5 MP), brzo snimanje (14 kadrova u sekundi) i odličan video (4K bez isecanja), uz robustan rukohvat koji ga čini veoma udobnim za držanje tokom dužih perioda snimanja na ulici.“ Poput drugih Canon EOS M fotoaparata, EOS M6 Mark II može da se koristi sa Canon adapterom za montiranje EF-EOS M kako biste mogli da koristite ogroman asortiman od preko 80 EF-S i EF objektiva, uključujući specijalizovane modele, kao što su makro i „riblje oko“.
Ovde Đuzepe deli svoj pristup, tehnike i savete za kreativnu uličnu fotografiju.
Uvek se preporučuje da proverite legalnost ulične fotografije na mestu gde planirate da snimate – uopšteno govoreći, većina zemalja dozvoljava fotografisanje na javnim mestima, osim ako nije drugačije propisano, a to uključuje fotografisanje prolaznika na ulici i osoba na javnim mestima, kao što su parkovi. Ipak, neće svi biti radi da ih fotografišete. Đuzepe kaže: „Ja im na brzinu pokažem slike u nadi da će uvideti da pristupam sa umetničke tačke gledišta. Ponekad ću im pokazati svoj Instagram profil, kako bi uvideli da ovo radim isključivo iz ljubavi prema umetnosti, a to obično cene i opuste se.“
Užurbana okruženja predstavljaju jedan od najvećih izazova žanra. „Sve se neprestano menja“, kaže Đuzepe. „Svetlo, subjekat, okruženje. Vratite se sutra i nećete zateći istu sliku. Morate da prihvatite da ne možete da kontrolišete ništa. Možete samo da imate ideju i da pokušate da predvidite kada možete da je ostvarite. Suština je u tome da iskoristite prednost scenarija koji vas okružuje.“
Đuzepe sebi daje najbolje šanse za uspeh tako što prvo pronalazi pozadinu koja mu se sviđa, a zatim i ugao u kojem može da se osami. „U suštini, kada sam na užurbanoj ulici, pronađem ugao i strpljivo čekam da odgovarajuća osoba uđe u kadar. Mogu malo da se pomerim kako bih nešto zabeležio iz drugog ugla ili perspektive, ali se u većini slučajeva pozicioniram na mestu gde će se pozadina uklopiti sa subjektom i čekam.“
Na osnovu višegodišnjeg iskustva, Đuzepe kaže da je najbolji režim za snimanje na ulici Av. „Ne morate da upravljate svime, samo otvorom blende i eventualno ISO osetljivošću. Možda će biti potrebno da povećate ISO osetljivost ako snimate noću, dok tokom dana možete da koristite veće brzine sa malim otvorom blende, čime se povećava verovatnoća da ćete zabeležiti subjekat u pokretu tako da bude u fokusu.“
Đuzepe obično koristi velike otvore blende (mali f-brojevi), čime postiže kinematografski efekat po kojem je prepoznatljiv. „Snimanje sa otvorom blende f/1,4, f/1,8 ili f/2.8 pomaže mi da izolujem subjekat uz zamućivanje pozadine. I dalje je tu i pomaže mi da ispričam priču, ali ne moramo da vidimo svaki pojedinačni detalj.“
„Drugi će vam reći da bi za uličnu fotografiju trebalo da koristite žižnu daljinu 28–55 mm, zato što je to najpribližnije onome što vidi ljudsko oko, pa daje prirodnu perspektivu“, kaže Đuzepe. „Međutim, meni je pozadina podjednako važna kao i subjekat, pa obično snimam pri 24 mm ili 28 mm.“ Kada nosi Canon EOS M6 Mark II, koristi objektiv Canon EF-M 32mm f/1.4 STM za kreiranje širokih, otvorenih scena u kojima uživa. „Ovaj objektiv mi pruža odličnu svestranost u skoro svakoj situaciji u kojoj se nađem“, kaže on. „Naročito mi se sviđa kako mi omogućava da zabeležim scene atmosfere usredsređivanjem na celu scenu, umesto na određeni subjekat.“
Pored širokougaonog snimanja, Đuzepe je nedavno otkrio da voli fotografisanje sa razdaljine. „U poslednje vreme mi je udobnije da za snimanje koristim telefoto objektive, čemu se mnogi profesionalci protive. Smatram da je to mišljenje veoma zastarelo. Snimanje pomoću objektiva od 85 mm i telefoto zum objektiva, kao što je Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM, omogućava mi da se udaljim od subjekta, kako ne bih narušavao privatnost, pomaže mi da izolujem subjekat i daje veoma zamućenu pozadinu, što mi se sviđa.“
Za Đuzepea, Canon EOS M6 Mark II je doneo velike promene. „Automatski fokus je pouzdan i brz, a praćenje lica i oka su izuzetno precizni.“ Pored toga, Đuzepe takođe podstiče ulične fotografe da isprobaju ručni fokus za dodatnu kreativnost. „Recimo da želim da fokusiram nekoga ko je u sredini kadra, ali želim da sve ostale osobe u kadru budu zamućene kako bih preneo doživljaj kretanja – ručni fokus predstavlja bolji izbor u ovoj situaciji.“
Da biste pravili upečatljive slike, Đuzepe preporučuje snimanje iz neuobičajenog ugla ili nekonvencionalne tačke gledišta. Jedna od njegovih omiljenih tehnika je traženje odraza na prozorima ili drugim sjajnim površinama. „Pronalazim ljude iza stakla, bez obzira na to da li je u pitanju prozor autobusa ili kafe, pa tražim zanimljiv subjekat čiji se odraz vidi, što može da bude zgrada, automobil ili osoba“, kaže on. „Time se dobija slojevita atmosfera na slici.“
Pored prozora, Đuzepe predlaže eksperimentisanje sa barama i rekama, radi kreiranja zanimljivih kompozicija.
Takođe preporučuje da budete otvoreni za snimanje prema svetlu i da koristite veštačko osvetljenje. „Svetlo čini suštinu fotografije, svi to znamo, ali način poigravanja sa svetlom doprinosi stvaranju upečatljivih slika“, kaže on. Ako je svetlo grubo ili direktno, on kaže da je to prilika za eksperimentisanje sa siluetama. „Pronalazim pozadinu koja mi se sviđa, sa pozadinskim svetlom, pa čekam da neko uđe u kadar u pravom trenutku. To je naročito pogodno ako ne želite da se vidi lice subjekta.
„Takođe volim da koristim veštačko osvetljenje, kao što su ulični znakovi i svetla, zato što to stvara atmosferu i doprinosi vođenju fokusa gledaoca.“
Ako želite da se oprobate u uličnoj fotografiji, Đuzepe ima jednostavan savet: „Vežbajte, vežbajte i samo vežbajte“, kaže on. „Ako ste posvećeni, vremenom ćete postati bolji u onome što želite da postignete i pronaći ćete sopstveni stil. Ja i dalje radim na tome. Uvek vežbam. Najbolji savet koji mogu da vam dam je da samo uzmete fotoaparat, izađete i uradite to.“
Nervozni ste što ćete snimati u javnosti ili ste zabrinuti kako će ljudi reagovati? „Fotografisanje ljudi na ulicama je granica koju morate da pređete“, dodaje Đuzepe. „Što više to budete radili, brže ćete se osećati ugodnije dok ste napolju i snimate, što vam omogućava da se usredsredite na ono što je stvarno važno – pravljenje čarobnog snimka.“
Napisala Natali Denton
Get Inspired predstavlja ključni izvor korisnih fotografskih saveta, vodiča za kupovinu i informativnih intervjua – sve što vam je potrebno da biste pronašli najbolji fotoaparat ili najbolji štampač i pretvorili sledeću kreativnu ideju u stvarnost.
Povratak na sve savete i tehnikeFOTOGRAFISANJE NA PUTOVANJIMA
Šta treba uzeti u obzir prilikom fotografisanja kultura i zajednica koje nisu vaše.
URBANO FOTOGRAFISANJE
11 saveta i trikova koji će vam pomoći da zabeležite duh urbane džungle.
GRADSKA FOTOGRAFIJA
Snimajte zadivljujuće gradske pejzaže i detaljne urbane scene. Nastavite da čitate za sve savete, tehnike i inspiraciju koji su vam potrebni.