OSNOVE FOTOGRAFISANJA

Saveti za fotografisanje sa „bokeh“ efektom: vodič za početnike

Ništa ne može da se poredi sa prirodnim „bokeh“ efektom! Pratite sledeće savete i trikove da biste kreirali prelepo zamućenje pozadine, uz naše najbolje savete za objektive, postavke i tehnike koje možete da isprobate.
Canon Camera
Termin „bokeh“ predstavlja japansku reč koja znači „zamućenje“ i koristi se za opisivanje delova na fotografiji koji su izvan fokusa. „Bokeh“, koji se najčešće izgovara tako da se rimuje sa „OK“, iako je u japanskom drugi samoglasnik kratko „e“, kao u reči „get“, je najočigledniji na fotografijama sa puno malih, svetlih istaknutih delova, kao što su ulična svetla noću. Međutim, ne odnosi se samo na upečatljive kružne istaknute delove, već na kvalitet svih zamućenih delova slike.

Snimanje sa uključivanjem tih zamućenih oblasti jedan je od najprimamljivijih efekata koje je moguće postići u fotografiji. Omogućava vam da uklonite nagomilavanje koje odvraća pažnju, pažnju usmerava na važne delove slike i nepotrebne detalje pretvara u prelepo glatke boje i nijanse.
Nasmejani plavakosi dečačić u beloj majici kratkih rukava, bež kabanici i leptir-mašni snimljen u šumi.

Jednostavno zamućivanje pozadine nije dovoljno – potrebno je da izaberete pozadinu koja će izgledati zanimljivo i idealno upečatljivije kada se zamuti. Obično pegavi istaknuti delovi daju primamljiv „bokeh“, kao što je sunce koje sija kroz lišće. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/500 s, f/1,8 i ISO 100.

Torta na stolu, sa ukrasima u obliku ruže i labuda. Zamućena praznična svetla osvetljavaju pozadinu.

Kada su izvan fokusa, svetle tačke poput prazničnog svetla pretvaraju se u prelepi kružni „bokeh“. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/10 s, f/1,8 i ISO 100.

Iz tih razloga, „bokeh“ već dugo predstavlja jedan od najupečatljivijih vizuelnih trikova u arsenalu fotografa. U današnje vreme, smartfoni sa dva sočiva mogu da oponašaju „bokeh“, ali samo pomoću softvera. Sićušni objektivi i senzori u smartfonima čine nemogućim postizanje male dubine polja koja je potrebna za prirodni „bokeh“. U pitanju je optički efekat koji prirodno može da se javi samo sa objektivima i senzorima na većim fotoaparatima, a ništa ne može da se poredi sa izgledom prave stvari. Fotografi su ranije verovali da je za dobro zamućivanje pozadine neophodan DSLR fotoaparat, ali je idealan i fotoaparat bez ogledala, poput Canon EOS R6 koji je korišćen ovde, dok će osnovni modeli fotoaparata bez ogledala, kao što je Canon M50 ili EOS M6 Mark II, dati podjednako efektivne rezultate. Kritični element je objektiv, a ne fotoaparat.

Ovde ćemo razmotriti neke od ključnih tehnika, veština sa fotoaparatom i opreme koja vam je potrebna da biste fotografije učinili još upečatljivijim pomoću primamljivog „bokeh“ efekta. Nije u pitanju jednostavno zamućivanje pozadine – tu je i uključivanje primamljivih istaknutih delova, pronalaženje odgovarajućeg svetla ili kadriranje detalja koji će izgledati odlično kada se zamute.

Najbolji objektivi za „bokeh“

Fotoaparat Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM.

Objektiv sa širokim maksimalnim otvorom blende, kao što je Canon RF 50mm F1.8 STM, može da transformiše pozadine u prelepo glatki „bokeh“. Takođe obratite pažnju na to kako krilca vidljiva na objektivu na ovoj slici daju kružni otvor – ovo uglavnom određuje oblik „bokeh“ efekta.

Da biste snimili primamljiv „bokeh“, potreban vam je „brz“ objektiv, tj. onaj sa širokim maksimalnim otvorom blende, idealno f/2,8 ili širim (manji f-broj). To je jedan od glavnih razloga zašto bi u opremu trebalo da dodate brz objektiv sa fiksnom žižnom daljinom, čak i ako tu žižnu daljinu pokriva zum objektiv koji koristite. Objektiv sa fiksnom žižnom daljinom i širokim maksimalnim otvorom blende, kao što je Canon RF 50mm F1.8 STM koji je korišćen ovde, omogućava vam da lako zamućujete pozadine i da detalje pretvarate u prelepe svetle tačke. Iako će vam objektiv koji se dobija sa fotoaparatom i ima otvor blende f/4–5,6 ili manji omogućiti da zamutite pozadinu, kvalitet „bokeh“ efekta neće biti isti. Naravno, široki maksimalni otvor blende znači da objektiv propušta više svetla, što je korisno i u situacijama sa slabim osvetljenjem, u kojima zaista možete da pokažete kreativnost uz „bokeh“.

Trebalo bi razmotriti još jedan faktor, iako on nije toliko kritičan. Objektivi beleže zamućenje na različite načine, pa neki daju prijatniji „bokeh“ od drugih. Uopšteno gledano, objektiv sa više krilaca blende daje primamljiviji kružni „bokeh“, pošto svaka tačka svetla odražava oblik blende. Ovo je manje važno ako snimate sa širom otvorenim objektivom, tj. sa maksimalnim otvorom blende (najmanji f-broj) koji objektiv podržava, koji će svakako biti kružni – ali to neće uvek biti slučaj. Možete da saznate koliko vaš objektiv ima krilaca u priručniku koji ste dobili sa njim, odnosno u specifikacijama objektiva na Canon veb stranici. Sedam krilaca je odlično za primamljiv „bokeh“, ali je devet krilaca još bolje.

Podešavanje najboljeg otvora blende za „bokeh“ fotografisanje

Mali dečak u bež kabanici sa leptir-mašnom stoji ispred zamućenog zida od puzavice i drži kutiju za prsten.

Hajde da pogledamo razliku između snimanja sa otvorom blende f/1,8 i f/8. Sa širim otvorom blende od f/1,8 pozadina se pretvara u zamućenje. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/200 s, f/1,8 i ISO 100.

Dečačić u bež kabanici sa leptir-mašnom stoji ispred jasno vidljivog zida od puzavice i drži kutiju za prsten.

Nasuprot tome, kada snimate pri f/8, pozadina je mnogo detaljnija i odvlači pažnju od subjekta. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/200 s, f/8 i ISO 1.250.

Izbor otvora blende ima veliki uticaj na izgled „bokeh“ efekta na fotografijama. Što je širi otvor blende (tj. što je manji f-broj), manja je dubina polja, što znači da će pozadina biti više zamućena. Probajte da snimate u režimu prioriteta blende (Av) ili u ručnom režimu i izaberite širok otvor blende (mali f-broj).

Najbolje postavke fotoaparata za „bokeh“

LCD ekran fotoaparata Canon EOS R6 na kojem su prikazane postavke režima prioriteta blende.

Režim prioriteta blende omogućava vam da podesite širok otvor blende za malu dubinu polja, što je potrebno za upečatljiv „bokeh“ efekat u pozadini.

Nasmejani dečačić u bež kabanici i leptir-mašni hoda među drvećem u šumi.

Snimanje sa širom otvorenom blendom na f/1,8 znači da će dubina polja biti veoma mala, pa je potrebno da fokusiranje bude savršeno. Fotoaparat kao što je EOS R6 zaista pomaže u tome, zato što Eye Detection AF može automatski da prepozna i zaključa fokus na najbližem oku. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/500 s, f/1,8 i ISO 320.

U režimu prioriteta blende (Av) takođe je potrebno da podesite ISO – probajte 100 za početak i proverite da li je brzina zatvarača dovoljno velika za vaše potrebe. Osim toga, u ručnom režimu (M) sa automatskom ISO osetljivošću možete da podesite otvor blende i brzinu zatvarača, a da fotoaparatu ostavite da odredi odgovarajuću ISO osetljivost. Ključno je da odaberete širok otvor blende i brzinu zatvarača koja je dovoljno velika kako biste bili sigurni da će oblasti slike u fokusu biti oštre prilikom snimanja iz ruke (probajte vrednost oko 1/200 s).

Prilagodite razdaljinu za bolji „bokeh“

Vaza sa roze cvećem ispred zamućenog zida od cigala.

Subjekat je prilično blizu pozadine, pa iako je pozadina zamućena, svakako možete da razaznate oblike cigala. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/200 s, f/1,8 i ISO 100.

Vaza sa roze cvećem uz veoma zamućenu pozadinu, koja jedva može da se razazna kao zid od cigala.

Povećavanje razdaljine između subjekta i pozadine daje još zamućeniju pozadinu. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/200 s, f/1,8 i ISO 100.

Povećavanjem razdaljine između subjekta i pozadine više ćete zamutiti pozadinu. Još jedan faktor je razdaljina između subjekta i fotoaparata. Što je objektiv bliže subjektu, manja je dubina polja. To znači da će oblasti u pozadini brže ispasti iz fokusa. Obratite pažnju na to kako su na našim fotografijama cveća cvetovi u prednjem planu oštro fokusirani, dok su cvetovi iza već izvan fokusa. Da biste zamutili veći deo slike, pomerite subjekat bliže fotoaparatu i dalje od pozadine.

Podešavanje najbolje žižne daljine za „bokeh“

Baštenski ukras u obliku srca napravljen od staklenih perli, ispred jesenje žive ograde.

Pogledajte razliku ovde između snimanja na suprotnim krajevima opsega zum objektiva 24–105 mm. Na širokougaonom kraju opsega zuma (u ovom slučaju 32 mm), više pozadine je u fokusu, pa scena izgleda natrpano. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 32 mm, 1/200 s, f/6,3 i ISO 2.000.

Baštenski ukras u obliku srca napravljen od staklenih perli, sa zamućenom pozadinom.

Ako se udaljite i zumirate pomoću drugog kraja zum opsega objektiva (105 mm), perspektiva se komprimuje, uz naglašavanje zamućenja pozadine. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 105 mm, 1/200 s, f/7,1 i ISO 3.200.

Veća žižna daljina može da pruži izraženije zamućenje pozadine. To je zbog toga što ugao gledanja postaje oštriji, pa manji deo pozadine ulazi u kadar. Zbog toga telefoto zum objektivi mogu odlično da posluže za izolovanje subjekta i transformisanje pozadine u zamućenje bez detalja. Ako želite da dobijete intenzivnije zamućenje i da unapredite „bokeh“, malo se udaljite i zumirajte (ili promenite objektiv) na veću žižnu daljinu.

Kako da kreirate „bokeh“ u prednjem planu

Dečačić u bež kabanici stoji pored zida prekrivenog puzavicom i drži otvorenu kutiju za prsten.

Snimanje blizu ograde sa puzavicom omogućava nam da zabeležimo zamućeno lišće sa leve strane kadra i unapređuje doživljaj dubine. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/160 s, f/1,8 i ISO 100.

Mali dečak u bež kabanici i jarkoplavim gumenim čizmama trči preko proplanka u šumi.

Nizak ugao fotoaparata poput ovog ne samo da nam omogućava da zamutimo tlo ispred subjekta, već i „gura“ pozadinu dalje, za izraženiji „bokeh“ pozadine. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/500 s, f/1,8 i ISO 100.

Najčešće o „bokeh“ efektu primarno razmišljamo kao o nečemu što se primenjuje na pozadinu, ali podjednako dobro može da se primeni na prednji plan kadra. Ako kadrirate tako da detalji izvan fokusa budu u prednjem planu, možete da usmerite pogled prema oštro fokusiranom subjektu. To može da podrazumeva približavanje fotoaparata zelenilu ili tlu kako biste kadrirali zamućeni prednji plan. Umekšani detalji poput ovih doprinose doživljaju dubine u sceni i predstavljaju odličan način za uvođenje smelih, zamućenih boja u kompoziciju.

Kako da kreirate „bokeh“ efekat u videu

Twinkling Christmas tree lights in the foreground and a car's rear lights in the background are all out of focus.
Dubina je od ključne važnosti i u kompoziciji video zapisa, pošto gledaocu pomaže da se orijentiše u sceni. Uključivanje detalja izvan fokusa u prednjem planu i pozadini scene predstavlja odličan način da unapredite doživljaj dubine i da privučete pogled na kadar. Pored toga, istaknuti delovi sa „bokeh“ efektom podjednako prelepo izgledaju u videu i na fotografijama, uz dodatni bonus u vidu pomeranja. Farovi automobila, praznična svetla i druge svetle tačke izgledaju naročito prelepo kada se pretvore u blistave tačke upečatljivog „bokeh“ efekta.

Kako da dodate upečatljive „bokeh“ istaknute delove

Muškarac fotografiše riđu tigrastu mačku kroz niz prozirnih božićnih svetala.

Ovu jednostavnu tehniku takođe je moguće izvesti sa svetlima u boji, pa čak i sa božićnim ukrasima.

Portret mačke sa svetlima u boji izvan fokusa u pozadini.

Probajte da dodate praznična svetla u pozadinu fotografija, za prelepe istaknute delove sa „bokeh“ efektom.

Jedan od najupečatljivijih načina za primenu „bokeh“ efekta u fotografiji je da dodate male svetle tačke nasuprot tamne pozadine ili pri slabom osvetljenju. U pitanju je upečatljiv efekat koji možete da pronađete u raznim okolnostima, kao što je sunce koje sija kroz drvo, užurbana ulica po mraku, raznobojna vožnja u zabavnom parku ili sveće na torti. Ako sami želite da isprobate ovaj efekat, učinite to pomoću kompleta prazničnog osvetljenja. Postavite ih u pozadinu snimka, u prednji plan ili u oba istovremeno. Kada su izvan fokusa, praznična svetla se pretvaraju u primamljive „bokeh“ krugove.

Kako da kreirate prilagođene „bokeh“ oblike

A blurred image with out-of-focus highlights in the shape of five-pointed stars rather than circles.
Kada snimate sa širom otvorenim objektivom (na maksimalnom otvoru blende), trebalo bi da na slikama dobijete zaobljen „bokeh“, zato što je otvor blende okrugao. Oblik „bokeh“ efekta inače određuje broj krilaca blende na objektivu – uopšteno gledano, što je broj krilaca veći, blenda ostaje više kružna kako se otvara, pa je stoga i „bokeh“ zaobljeniji. U praksi to obično znači da su istaknuti delovi sa „bokeh“ efektom kružni ili šestougaoni – ako želite da vidite kojeg oblika će biti „bokeh“, skinite objektiv sa fotoaparata, okrenite ga prema svetlu i pogledajte kroz njega.

Ali zašto ne biste pokazali kreativnost i promenili oblik „bokeh“ efekta? To možete da postignete tako što ćete iseći šablon bilo kojeg oblika i fiksirati ga sa prednje strane objektiva. U ovom videu, jednostavni komad kartona transformiše „bokeh“ u mnoštvo raznobojnih zvezda i pahuljica.

Isprobajte: snimite mrtvu prirodu sa „bokeh“ efektom

Ogledalo na stolu okruženo folijom, sa svetlosnom kutijom sa jedne strane i fotoaparatom Canon EOS R6 koji je postavljen za snimanje žute ruže.

Ovo je zaista jednostavan i efektivan način za eksperimentisanje sa „bokeh“ efektom kod kuće, pomoću svih saveta iz ovog članka.

Žuta ruža fotografisana na površini sa odrazom, uz istaknute delove izvan fokusa oko nje.

Zgužvana folija reflektuje svetlo lampe u vidu rasutih istaknutih tačaka koje kada se zamute daju prelep kružni „bokeh“. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/640 s, f/1,8 i ISO 100.

Videli samo kako te svetle tačke izvan fokusa kreiraju primamljiv „bokeh“ ako snimate sa odgovarajućim postavkama. Evo jednostavne konfiguracije koju možete da isprobate kod kuće da biste kreirali mrtvu prirodu sa izraženim „bokeh“ efektom. Stavite predmet na površinu koja daje odraz, pa u pozadinu stavite zgužvano parče folije (ne previše zgužvano – nekoliko pritiskanja bi trebalo da bude dovoljno, kako bi rasipalo svetlo umesto da ga samo reflektuje). Uperite kućnu lampu u foliju, a drugo svetlo upotrebite da biste osvetlili subjekat (mi smo upotrebili LED tablu, ali će obična lampa završiti posao). Fotoaparat postavite blizu subjekta, podesite ga na režim prioriteta blende (Av) i izaberite širok otvor blende – idealno oko f/1,8 – pa snimajte iz niskog ugla da biste zabeležili prelepi zamućeni „bokeh“.

Autor James Paterson

Saveti za snimanje sa „bokeh“ efektom

  • Koristite brz objektiv (f/2,8 ili manje) sa više krilaca blende.
  • Snimajte sa potpuno otvorenim objektivom.
  • Snimajte u režimu prioriteta blende (Av).
  • Povećajte razdaljinu za bolji „bokeh“.
  • Veće žižne daljine daju izraženije zamućenje.
  • Pokažite kreativnost pomoću „bokeh“ efekta u prednjem planu.
  • Zapamtite da „bokeh“ može da se primeni i na video.
  • Intenzivna mala svetla nasuprot tamne pozadine daju upečatljiv „bokeh“.
  • Kreirajte prilagođene „bokeh“ oblike isecanjem sopstvenih šablona.

Slični proizvodi

Srodni članci

  • Long exposure photography

    FOTOGRAFISANJE SA DUGAČKOM EKSPOZICIJOM

    Fotografisanje sa dugačkom ekspozicijom

    Naučite kako da koristite malu brzinu zatvarača da biste zabeležili glatko kretanje vode ili tragove svetla.

  • Portret fotografa i pesnikinje Amal Said sa zatvorenim očima i lepršavom maramom navučenom široko preko ramena.

    FOTOGRAFISANJE AUTOPORTRETA

    Savršeni autoportreti

    Otkrijte kako da pretvorite običan selfi u zadivljujući autoportret.

  • Get creative in your garden: three techniques to master

    FOTOGRAFISANJE U BAŠTI

    Pokažite kreativnost u bašti: tri tehnike koje možete da savladate

    Zabavni projekti koje možete da isprobate kod kuće, od crtanja pomoću svetla do snimanja zvezda.

  • A Speedlite on a tripod with a cardboard box mounted in front of it, throwing gentle light on a boy.

    KUĆNI PROJEKTI

    3 laka dodatka za fotografisanje iz domaće radinosti

    Pomoću svakodnevnih predmeta sami napravite navlaku za umekšavanje, cev za usmeravanje svetla i mekanu podlogu.