OSNOVE FOTOGRAFISANJA

Kako da ovladate brzinom zatvarača

Brzina zatvarača na Canon fotoaparatu jedna je od tri postavke koje određuju ekspoziciju, a ključna je i za snimanje kretanja. Ovi jednostavni saveti pomoći će vam da je savladate.
Motocikl za motokros prolazi kroz baru velikom brzinom, čineći da se voda rasprskava, dok fotograf čuči sa jedne strane sa Canon fotoaparatom uperenim ka motociklisti.

Promena brzine zatvarača fotoaparata predstavlja jedan način za podešavanje ukupne ekspozicije slike. Međutim, ima i kreativne primene, pa vam omogućava da kontrolišete količinu zamućenja pokreta (ili njegovo nepostojanje) na slikama.

Evo pet saveta koji će vam pomoći da se uhvatite u koštac sa brzinom zatvarača i da preuzmete veću kontrolu nad akcionom fotografijom, bez obzira da li snimate školski sportski dan fotoaparatom Canon EOS R100 (koji ima brzinu zatvarača do 1/4.000 s) ili divlje životinje pomoću modela Canon EOS R7 (koji pruža veliku brzinu zatvarača do 1/16.000 s).

Na fotografiji snimljenoj pomoću fotoaparata Canon EOS R10 sa brzinom zatvarača od 1/2.000 s zabeležen je zlatni retriver koji trči prema fotoaparatu.

Canon EOS R10 pruža velike brzine zatvarača do 1/4.000 s (mehanički zatvarač) ili do 1/16.000 s (elektronski zatvarač), koja je sasvim dovoljna za pravljenje oštrih snimaka brze akcije, kao što su sport ili životinje u pokretu. Snimljeno pomoću fotoaparata Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF 70-200 mm F2.8L IS USM pri 100 mm, 1/2.000 s, f/2,8 i ISO 320.

Šta je brzina zatvarača?

Brzina zatvarača je vremenski interval tokom kojeg zatvarač fotoaparata ostaje otvoren, pa određuje koliko dugo je senzor izložen svetlu. Što je duže otvoren, više svetla dolazi do senzora i slika je svetlija.

Brzina zatvarača je jedna strana trougla ekspozicije – triju faktora koji određuju ekspoziciju slike. Druga dva su otvor blende i ISO postavka. Otvor blende određuje koliko je širok ili uzak otvor objektiva, što takođe utiče na to koliko svetla dolazi do senzora. ISO postavka kontroliše osetljivost senzora na svetlo – viša ISO vrednost daje svetlije slike, ali obično uz povećanje šuma na slici.

Velika brzina zatvarača poput 1/1.000 s, što znači da zatvarač ostaje otvoren samo jednu milisekundu, može da zamrzne kretanje subjekta koji se brzo kreće, kao što je motociklista koji se kreće velikom brzinom. Međutim, velika brzina zatvarača znači da manje svetla ulazi u fotoaparat, pa ćete obično povećati otvor blende ili povećati ISO kako biste obezbedili dobro eksponiranu sliku. Veoma mala brzina zatvarača, kao što je 1 sekund, može da dovede do toga da motociklista u pokretu bude zamućen.

Zadnji ekran Canon fotoaparata na kojem se prikazuje režim prioriteta zatvarača (Tv).

Da biste preuzeli direktnu kontrolu nad brzinom zatvarača, fotoaparat podesite na režim prioriteta zatvarača (Tv) ili ručni (M).

1. Upravljajte brzinom zatvarača

Na većini EOS fotoaparata postoji specijalni scenski režim „Sport“ koji automatski podešava postavke ekspozicije i fokusa fotoaparata za snimanje subjekata u pokretu. Na ovaj način ćete dobiti odlične rezultate, ali možete da povećate stepen kontrole kada želite da pokažete kreativnost, postignete određeni efekat ili da se prilagodite specifičnim uslovima, na primer, kada sa razdaljine, iz ruke snimate subjekat koji se brzo kreće.

Da biste preuzeli direktnu kontrolu nad brzinom zatvarača, fotoaparat podesite na prioritet zatvarača (ili Tv, što označava Time Value (Vremenska oznaka)). Brzinu zatvarača možete da podesite okretanjem glavnog točkića na fotoaparatu ili pomoću ekrana osetljivog na dodir koji je dostupan na mnogim EOS fotoaparatima, uključujući EOS R50 i EOS R8. Fotoaparat će automatski podesiti otvor blende radi dobijanja standardne ekspozicije. Ako želite potpuno da preuzmete kontrolu, pređite na ručni režim (M) i možete da izaberete bilo koju kombinaciju postavki.

Najveća dostupna brzina zatvarača razlikuje se u zavisnosti od modela, kao i režima zatvarača koji izaberete, tamo gde je dostupan izbor – mehanički zatvarač ili elektronski zatvarač. Mehanički zatvarač na Canon EOS fotoaparatu obično ide do 1/4.000 s ili 1/8.000 s, dok elektronski zatvarač na naprednim EOS R modelima bez ogledala može da bude mnogo brži – do 1/64.000 s na modelu EOS R3. Najmanja automatski podešena brzina zatvarača je 30 sekundi. Ako želite duže ekspozicije, na primer, za snimanje vatrometa ili fotografije sa svetlosnim tragovima, možete da izaberete režim Bulb. U ovom režimu, zatvarač se otvara kada pritisnete dugme okidača i ostaje otvoren dok ga ponovo ne pritisnete.

Na fotografiji snimljeno pomoću fotoaparata Canon EOS R10 sa velikom brzinom zatvarača, ulični plesač visoko podiže nogu sa jednom rukom na tlu. U pozadini se nalaze još četiri osobe i skup visokih stabala palmi.

Brzina zatvarača od 1/3.200 s ovde je bila dovoljna da zamrzne kretanje, ali i dalje postoji nagoveštaj zamućenja kretanja, na primer oko stopala plesača. Međutim, zahvaljujući optičkoj stabilizaciji slike u objektivu, elementi u sceni koji se ne kreću prelepo su oštri. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM pri 18 mm, 1/3.200 s, f/4,5 i ISO 400.

Oštra zumirana fotografija veslača na vodi koja je snimljena pomoću objektiva Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM.

Što više zumirate, to podrhtavanje fotoaparata postaje veći problem. Međutim, optička stabilizacija slike od 4,5 koraka u objektivu RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM efikasno je svela to na minimum, što je fotografu omogućilo da koristi brzinu zatvarača koja nije naročito velika, 1/2.000 s i da svakako dobije oštre čak i kapljice vode pri žižnoj daljini od 100 mm. Snimljeno pomoću Canon EOS R10 sa objektivom Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM pri 100 mm, 1/2.000 s, f/6,3 i ISO 500.

2. Izbegnite podrhtavanje fotoaparata

Postoje dve stvari koje bi trebalo da uzmete u obzir prilikom izbora brzine zatvarača: da li je dovoljno velika da bi se izbeglo zamućenje usled pomeranja fotoaparata kada snimate iz ruke – takođe je poznato kao „podrhtavanje fotoaparata“ – i koliko brzo se subjekat pomera.

Brzina zatvarača koja vam je potrebna da biste izbegli podrhtavanje fotoaparata zavisi od brojnih stvari, uključujući to koliko je vetrovito i da li koristite objektiv ili fotoaparat sa ugrađenom stabilizacijom slike. Međutim, žižna daljina objektiva je najvažniji faktor. Što više zumirate, to podrhtavanje postaje primetnije.

Opšte pravilo za eliminisanje ovog problema je da pokušate da koristite brzinu zatvarača koja je ekvivalentna inverznoj efektivnoj žižnoj daljini, ili veću. Stoga sa postavkom objektiva od 50 mm koristite brzinu zatvarača 1/50 s ili veću, a sa 200 mm koristite 1/200 s ili veću. Zatim je potrebno da uzmete u obzir brzinu subjekta – nastavite da čitate.

Zamućeni snimak vozača motokrosa sa pozadinom u fokusu.

Pri brzini zatvarača koja može da se smatra prilično velikom, 1/200 s, ovaj snimak odlično prenosi doživljaj subjekta u pokretu koji prolazi velikom brzinom, bez beleženja detalja motocikla ili motocikliste. Snimljeno pomoću Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM pri 11 mm, 1/200 s, f/14 i ISO 1.250.

Oštar snimak vozača motokrosa u pokretu, sa pozadinom i vozačem u fokusu.

Pri 1/1.000 s, ovaj snimak zamrzava akciju. Takođe uočite kako je otvor blende proširen na f/5,6 radi očuvanja tačne ekspozicije. Snimljeno pomoću Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM pri 18 mm, 1/1.000 s, f/5,6 i ISO 1.250.

3. Snimajte kretanje pomoću velikih brzina zatvarača

Brzina zatvarača potrebna za zamrzavanje subjekta u pokretu zavisi od udaljenosti od fotoaparata, pravca kretanja i brzine subjekta, ali će vam verovatno trebati veća brzina zatvarača nego što mislite. Brzina zatvarača od 1/250 s omogućava zamrzavanje subjekta koji se sporo kreće, kao što je osoba koja hoda, ali ćete morati da odete čak do 1/1.000 ili čak 1/4.000 s za oštre snimke bržih subjekata, poput ptica u letu i automobila koji se brzo kreću. Budite spremni da povećate ISO postavku da bi ekspozicija ostala ispravna kada koristite veće brzine zatvarača, naročito kada fotografišete sport i divlje životinje.

Mana zamrzavanja akcije može da bude to što više ne izgleda kao akcija. Slike subjekata u pokretu često izgledaju dinamičnije ako je subjekat oštar, ali je pozadina zamućena. Da biste postigli taj efekat, proverite da li brzina zatvarača dovoljno mala da biste dobili određeno zamućenje, pa pomerajte fotoaparat sa subjektom, istom brzinom kojom se on pomera. To se zove švenkovanje – saznajte više u našem praktičnom vodiču za švenkovanje.

Fotografija snimljena fotoaparatom Canon EOS R7 na kojoj je motociklista oštro fokusiran u odnosu na zamućenu pozadinu, zato što je fotograf pomerao fotoaparat radi praćenja kretanja subjekta.

Korišćenje relativno male brzine zatvarača tokom švenkovanja fotoaparata radi praćenja subjekta u pokretu daje oštar subjekat u odnosu na zamućenu pozadinu, što čini da akcija izgleda dinamičnije. Snimljeno pomoću Canon EOS R7 sa objektivom Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM pri 363 mm, 1/160 s, f/10 i ISO 100.

Fotografija skejtbordera koji je oštar u odnosu na zamućenu pozadinu, zato što je fotograf pomerao fotoaparat radi praćenja kretanja subjekta.

Ovladavanje tehnikom švenkovanja neverovatno je korisno za sve vrste akcione fotografije, od sporta do divljih životinja. Trik je u tome da se oduprete nagonu da zamrznete akciju. Umesto toga, koristite dovoljno malu brzinu zatvarača da biste kreirali efekat zamućenja pokreta, ali pratite subjekat u pokretu odgovarajućom brzinom. Snimljeno pomoću Canon EOS RP (sada ga je nasledio EOS R8) sa objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 26 mm, 1/30 s, f/16 i ISO 100.

4. Brzina zatvarača za video

Kada snimate video, korisno pravilo je da podesite brzinu zatvarača od oko 1/2R, pri čemu R predstavlja brzinu smenjivanja kadrova kojom snimate. Na primer, ako snimate pri 4K 60p na modelu Canon EOS R10, idealna brzina zatvarača je približno 1/125 s – malo više od dvostruko u odnosu na 60 kadrova u sekundi pri koliko fotoaparat snima. Time se izbegava zamućenje usled premale brzine zatvarača, ali i sprečava da materijal izgleda isprekidano, kao što bi izgledao da ste koristili veće brzine zatvarača.

Voda koja se spušta niz veliko kamenje prekriveno mahovinom. Voda je zamućena zbog male brzine zatvarača fotoaparata.

Uz fotoaparat na stativu kako bi bio stabilan i uz korišćenje dugačke ekspozicije (male brzine zatvarača), sve što se kreće – kao što je ovaj vodopad – biće zamućeno, što vodi daje klasični mlečni izgled. Snimljeno pomoću fotoaparata Canon EOS R5 sa objektivom Canon RF 14-35 mm F4L IS USM pri 35 mm, 1 s, f/22 i ISO 100.

5. Koristite male brzine zatvarača da biste zamutili pokrete

Možete da koristite relativno dugačku ekspoziciju – na primer, malu brzinu zatvarača, dužu od jedne sekunde – da biste namerno zamutili sliku ili zamutili samo elemente u pokretu u inače oštroj sceni. Međutim, da biste sprečili da to dovede do prekomernog eksponiranja snimka, potrebno je da koristite mali otvor blende (veći f-broj, kao što je f/16 ili f/22), nižu ISO postavku ili ND filter kako biste ograničili količinu svetla koja ulazi u fotoaparat. Možete da pomerate fotoaparat tokom eksponiranja (što će zamutiti celu fotografiju) ili da koristite stativ da bi fotoaparat bio statičan i da biste zamutili samo delove scene koji se pomeraju. Pokušajte drugu gornju tehniku da biste umekšali talase i tekuću vodu u pejzažu, odnosno da biste zamutili vozila u pokretu i ljude u gradskoj sceni.

Za ekspozicije duže od 30 sekundi, koristite režim Bulb. Neki fotoaparati kompanije Canon imaju postavku „B“ na točkiću za režim, dok je druge potrebno podesiti na „M“ (Ručno) da biste mogli da prođete kroz brzine zatvarača i da bi se prikazala postavka „BULB“. Daljinski tajmer ili žični daljinski upravljač može da bude koristan za eliminisanje rizika od pomeranja usled pritiskanja dugmeta zatvarača. Takođe možete da koristite aplikaciju Canon Camera Connect za daljinsko upravljanje fotoaparatom sa smartfona.

Razumevanje brzine zatvarača i načina kontrole omogućiće vam da na najbolji način iskoristite fotoaparat i objektiv, pa ćete svaki put moći da pravite odlične slike.


Napisali Markus Hokins i Piter Volinski

Srodni proizvodi

Srodni članci

  • OSNOVE FOTOGRAFISANJA

    Kako da upravljate ekspozicijom

    Savladajte otvor blende, brzinu zatvarača i ISO postavke.

  • OSNOVE FOTOGRAFISANJA

    Fotografisanje sa švenkovanjem za početnike

    Otkrijte kako možete da snimate bolje fotografije akcije sa tehnikom švenkovanja pomoću ovih odličnih saveta.

  • FOTOGRAFISANJE POKRETA

    Fotografisanje pokreta

    Otkrijte kako da snimite pokret i fotografijama dodate doživljaj kretanja.

  • AKCIONA FOTOGRAFIJA

    Najbolji objektivi za akciju

    Naš vodič kroz najbolje objektive za akcionu fotografiju.