FOTOGRAFISANJE POKRETA

Fotografisanje pokreta: kako da zabeležite kretanje na fotografijama

Otkrijte kako da na najbolji način iskoristite tehnologiju ugrađenu u Canon fotoaparat radi kreiranja upečatljivih snimaka kretanja.
Canon Camera
Od dece i kućnih ljubimaca koji se igraju u bašti do vodopada na pejzažima, akcionih sportova i šire – fotografija vam pruža priliku da beležite život u pokretu u jednom kadru.

Kao fotograf, imate dva glavna izbora. Možete da zamrznete akciju kako biste zabeležili najupečatljiviji trenutak ili da upotrebite funkciju za zamućivanje pokreta kako biste dobili osećaj kretanja i brzine. Vaš Canon fotoaparat koristi mnoštvo tehnologija koje možete da iskoristite za oba pristupa, kao što ćemo objasniti ovde.

Uloga brzine zatvarača prilikom fotografisanja pokreta

Lasta leti kroz vazduh i juri insekta.

Vreme kada je zatvarač kamere otvoren meri se u sekundama ili, češće, u delićima sekunde. Ako želite da se uverite da je subjekat u pokretu zamrznut u vremenu, zatvarač treba da bude otvoren veoma kratko vreme. Ako želite da predstavite kreativno zamućenje, produžite vreme otvaranja zatvarača. Snimljeno pomoću Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM pri 1/5.300 s, f/7,1 i ISO 2.500. © Canon Ambassador Markus Varesvuo

Najvažniji faktor prilikom snimanja kretanja na fotografijama je upravljanje brzinom zatvarača na fotoaparatu. Dobra ideja je da testirate i eksperimentišete sa brzinom zatvarača dok ne pronađete ono što vam odgovara. Većina DSLR fotoaparata pruža maksimalnu brzinu zatvarača od 1/4.000 s ili 1/8.000 s, dok neki EOS fotoaparati bez ogledala pružaju opciju korišćenja elektronskog zatvarača za još veće brzine. Na drugom kraju skale, male brzine zatvarača omogućavaju prirodno zamućenje subjekata u pokretu, što može da bude veoma efikasno u kreiranju doživljaja kretanja.

Kako da podesite brzinu zatvarača za fotografisanje pokreta

Sova koja se priprema za sletanje na granu, sa unapred ispruženim krilima.

Ako imate iskustva sa naprednim funkcijama EOS (Electro-Optical System) fotoaparata, probajte da eksperimentišete sa režimom prioriteta zatvarača. Snimljeno pomoću Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM pri 1/1.300 s, f/2,8 i ISO 6.400. © Canon Ambassador Markus Varesvuo

Balerina menja položaje, sa rukama zamućenim oko tela.

Režim prioritet zatvarača (Tv) može da zamrzne ili da kreativno zamuti pokrete subjekta. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 pri 2 s, f/10 i ISO 100. © Canon Ambassador Wanda Martin

Režim snimanja Tv (Time Value) kod DSLR i EOS fotoaparata bez ogledala kompanije Canon često se naziva režim prioriteta zatvarača. Odličan je za fotografisanje pokreta jer možete jednostavno da izaberete brzinu zatvarača koju želite da koristite, a sistem za merenje na fotoaparatu automatski će podesiti otvor blende radi postizanja odgovarajuće ekspozicije.

Međutim, u nekim uslovima veoma snažnog i slabog osvetljenja, dostupni opseg brzina zatvarača može da bude ograničen. To može da znači da kada snimate pri slabom osvetljenju, nećete moći da koristite dovoljno veliku brzinu zatvarača za zamrzavanje subjekta, odnosno da tokom svetlih dana ne možete dovoljno da produžite ekspoziciju da biste dobili kreativno zamućenje. Najlakši način za rešavanje ovog problema je da koristite režim Automatski ISO na fotoaparatu u kombinaciji sa režimom prioriteta zatvarača. Fotoaparat će zatim automatski podesiti osetljivost kako biste mogli da snimate pri tim velikim ili malim brzinama zatvarača.

Kako da zamrznete akciju

Osoba u plavom kajaku „jaše“ na talasu.

Što više zumirate subjekat, podrhtavanje fotoaparata postaje primetnije, pa je potrebno da koristite veću brzinu zatvarača da biste maksimalno poništili zamućenje. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 pri 1/2.700 s, f/4 i ISO 100. © Canon Ambassador Samo Vidic

Konj sa jahačem galopira po dvorištu i diže prašinu.

Postoje i druge tehnike koje možete da koristite za dočaravanje kretanja, pored menjanja brzine zatvarača. Potražite ključnu akciju u sceni. Snimanje jednog subjekta je u redu, ali dva subjekta koji se kreću u tandemu mogu da dočaraju brzo kretanje i akciju, kao što je slučaj ovde sa konjem i blatom koje pršti. Snimljeno pomoću Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM pri 81 mm, 1/8.000 s, f/5,6 i ISO 400.

Brzina zatvarača od 1/250 s trebalo bi da bude dovoljno velika da zamrzne osobe koje hodaju, dok je 1/500 s bolje ako se subjekat kreće malo brže. Za brže objekte, poput automobila i ptica u letu, poželjne su brzine zatvarača od 1/2.000 s, 1/4.000 s ili veće. Važno je da eksperimentišete sa različitim brzinama zatvarača dok ne pronađete ono što funkcioniše – i ne zaboravite da se zabavite!
Mali pas zamrznut u skoku dok trči ka fotoaparatu.

Prilikom fotografisanja malih životinja ili dece, lakše je održavati fokus ako je subjekat udaljen najmanje tri metra od fotoaparata. Ako se previše približi, mnogo je teže održati fokus. Snimljeno pomoću Canon EOS 850D sa objektivom Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (sada ga je nasledio Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) pri 200 mm, 1/1600 s, f/3,5 i ISO 100.

Petoro dece koja se igraju na kauču dok konfete u duginim bojama padaju oko njih.

Ovde je kretanje konfeta koje padaju zamrznuto pomoću brzine zatvarača od 1/200 s i blica Speedlite EL-100, čime je zabeleženo uzbuđenje koje donosi ta scena. Snimljeno pomoću Canon EOS 800D (sada ga je nasledio Canon EOS 850D) sa objektivom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM pri 18 mm, 1/200 s, f/4 i ISO 400.

Mala deca i psi obično se kreću brzo i nepredvidivo, pa bi brzina zatvarača od 1/1.000 s trebalo da bude dovoljna, a otprilike ista brzina je pogodna za snimanje sportista.

Režim za snimanje dece i kućnih ljubimaca koji je često prisutan na PowerShot fotoaparatima koristi više kadrova za fokusiranje kako bi obezbedio da automatski fokus daje dobre rezultate, uz praćenje subjekata. Na EOS fotoaparatima koji nemaju režim za decu i kućne ljubimce, prebacite na Servo AF (uzastopni automatski fokus).

Scenski režim Sport dostupan je na većini Canon fotoaparata i predstavlja dobru početnu tačku za zamrzavanje brze akcije. Menja parametre snimanja na fotoaparatu kako bi se potencirale velike brzine zatvarača, kao i praćenjе subjekata u pokretu uz Servo AF i okidanje serije fotografija u režimu uzastopnog snimanja. Međutim, da biste dobili efekat zamućenja pokreta na sportskim fotografijama, bolje je da pređete na režim Tv (prioritet zatvarača) i da podesite željenu brzinu zatvarača.

Canon EOS R fotoaparati imaju funkciju Eye AF u režimu praćenja koja omogućava fotoaparatu da identifikuje i zaključa fokus na očima subjekta, što je pouzdan način za praćenje subjekta dok se kreće.

Kako da snimite zamućenost pokreta

Gužva na velikoj ulici, a zamućeni ljudi hodaju u svim pravcima.

Manje brzine zatvarača će dovesti do toga da se pokreti snime kao zamućenje. Snimljeno pomoću Canon EOS M100 (sada ga je nasledio Canon EOS M200) sa objektivom Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM pri 18 mm, 1/6 s, f/22 i ISO 100.

Male brzine zatvarača i dugačka ekspozicija omogućavaju vam da kreirate efekat zamućivanja pokreta na fotografijama. I ovde brzina objekta u pokretu određuje koliko je potrebno da brzina zatvarača bude mala.

Brzina zatvarača od 1/30 s dobra je za bicikle, dok su brzine zatvarača između 1/60 s i 1/125 s dobre za automobile i motocikle. Ako želite da zamutite vodopad, najbolje je da izaberete relativno dugu ekspoziciju od 3–5 sekundi. Ovo takođe dobro funkcioniše za „zamućivanje“ osoba koje ne treba da budu na snimcima dok se šetaju i efikasno ih uklanja sa snimaka arhitekture snimaka, uličnih scena ili posećenih znamenitosti.

Pri jakom dnevnom svetlu možda će biti teško postići brzinu zatvarača koja je dovoljno dugačka da bi se dobila zamućenost pokreta, čak i ako koristite mali otvor blende. Da biste to prevazišli, možete da postavite ND (neutralna gustina) filter ispred objektiva kako biste smanjili količinu svetla koje pada na senzor, što vam omogućava da produžite ekspoziciju. U nekim slučajevima, ekspozicija može da ide preko 30 sekundi. U tom slučaju izaberite ručni režim fotoaparata i koristite postavku „Bulb“.

Kako da snimate pokrete uz ubrzani protok vremena

Kada imate kontrolu nad brzinom, zaista možete da pokažete kreativnost pomoću video zapisa. Fotografija sa ubrzanim protokom vremena podrazumeva snimanje određenog broja kadrova u redovnim intervalima radi postizanja efekta ubrzavanja kretanja ili vremena. Potrebno je da napravite niz slika u redovnim intervalima – saznajte više u našem vodiču za ubrzani protok vremena.

Fotoaparati kao što su Canon EOS 250D i EOS R, imaju ugrađen režim za snimanje video zapisa sa ubrzanim protokom vremena, kako biste još jednostavnije snimali upečatljive video zapise.

Kako da kreirate kretanje pomoću zamućenja pri zumiranju

Zamućen snimak crvenog lišća.

Stvaranje zamućivanja pokreta predstavlja izazov ako se subjekat ne pomera. Međutim, možete da kreirate zanimljiv efekat zamućenja pokreta pomoću bilo kog zum objektiva. Snimljeno pomoću Canon EF 17-40mm f/4L USM pri 1/4 s, f/14 i ISO 200.

Izaberite režim snimanja Tv sa bilo kojim DSLR fotoaparatom ili fotoaparatom bez ogledala i ciljajte na brzinu zatvarača od približno 1 do 4 sekunde. Zumirajte i automatski fokusirajte tako što ćete blago pritisnuti dugme zatvarača. Zatim do kraja pritisnite dugme zatvarača da biste započeli ekspoziciju, pa približno na polovini počnite da zumirate pomoću prstena za zumiranje na objektivu. Pokušajte da dovršite promenu postavke zuma kada se završi ekspozicija. Umesto toga, možete da počnete sa objektivom bez primenjenog zuma i da zumirate tokom ekspozicije.

Kako da snimate svetlosne tragove

Svetlosni tragovi lebde iznad šina okruženih smrznutim stablima.

Dugačka ekspozicija omogućava beleženje svetlosnih tragova duž šina. Snimljeno pomoću Canon EOS RP sa objektivom Canon RF 24-240mm f/4-6.3 IS USM pri 105 mm, 32 s, f/8 i ISO 100.

Snimanje svetlosnih tragova napravljenih od strane vozila u pokretu predstavlja odličan način da prenesete doživljaj kretanja. U tami postoji mala šansa da dođe do prekomerne ekspozicije, pa možete da upotrebite „Bulb“ ekspoziciju i po potrebi ostavite zatvarač otvorenim nekoliko minuta da biste dobili mnogo svetlosnih tragova u kadru. Samo proverite da li je fotoaparat montiran na stativ ili drugi čvrsti oslonac bez vibracija.

Još jedan trik je u tome da koristite blic za osvetljavanje vozila u pokretu, pa je pored snimanja svetlosnih tragova, automobil, motocikl, voz ili čak bicikl lepo eksponiran. Biće potrebno da postavite blic na režim sa zadnjom zavesicom kako bi se blic aktivirao na kraju ekspozicije umesto na početku. Sa uobičajenom prednjom zavesicom, svetlosni tragovi će izgledati kao da se pružaju ispred vozila u pokretu, a ne iza njega.

Kako da koristite pomeranje pomoću fotoaparata

Vozač motokrosa juri kroz polje.

Švenkovanje fotoaparata radi praćenja subjekata u pokretu daje zamućenu pozadinu, čime se dobija dinamičniji izgled akcije. Snimljeno pomoću Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM pri 135 mm, 1/30 s, f/8 i ISO 100.

Kada radite sa manjim brzinama zatvarača radi zamućivanja pokreta, podrhtavanje fotoaparata je uvek prisutna opasnost, naročito kod telefoto objektiva, što za rezultat ima i zamućenu sliku glavnog subjekta. Stabilizacija slike može znatno da pomogne. Neki Canon IS (Image Stabilizer – Stabilizator slike) objektivi imaju automatsku detekciju švenkovanja, koja primenjuje korekciju samo u vertikalnoj ravni kada švenkujete horizontalno.

Drugi Canon IS objektivi imaju stabilizator slike sa dva režima, gde je režim 1 za statične snimke, a režim 2 za švenkovanje. Nekoliko objektiva, kao što su Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM i EF 70-200mm f/4L IS II USM, imaju čak i treći režim za stabilizaciju, koji je primenjuje samo tokom stvarne ekspozicije. To može da olakša praćenje objekata koji se nasumično kreću u tražilu.

Fotoaparati EOS R5 i R6 takođe imaju IBIS (stabilizaciju slike u telu). Ona može da funkcioniše u tandemu sa optičkim stabilizatorima slike objektiva, za još bolje performanse stabilizacije.

Pročitajte naše Savete za švenkovanje za akcione snimke da biste dobili više informacija.

Kako da dodate kretanje uz višestruku ekspoziciju

Snimak sa višestrukom ekspozicijom na kojem je osoba na biciklu, koja izvodi salto na peščanoj rampi.

Slika sa višestrukom ekspozicijom kreirana pomoću funkcije uzastopnog snimanja, koja predstavlja korisnu alatku za snimanje dinamične akcije. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark III (sada ga je nasledio Canon EOS 5D Mark IV) pri 1/1.600 s, f/8 i ISO 400.

Određeni broj novijih EOS fotoaparata, uključujući Canon EOS 5D Mark IV i EOS R, ima opciju višestruke ekspozicije. Ovo možete da koristite u kombinaciji sa režimom uzastopnog snimanja, da biste u jednom kadru zabeležili više faza akcije. Dobićete najbolje rezultate ako postoji jasna razlika između subjekta i pozadine, na primer, sa svetlim subjektom u odnosu na tamnu pozadinu ili obrnuto. Više informacija potražite u našem vodiču Snimanje sa višestrukom ekspozicijom (dostupan je na odabranim jezicima).

Druga opcija je korišćenje spoljašnjeg blica. Canon Speedlite EL-100 ima prilagodljivi stroboskopski režim blica. Okidanje serije svetlosnih impulsa tokom duge ekspozicije može da snimi objekat u pokretu u nekoliko tačaka duž putanje, uz stacionarnu pozadinu.

Pomeranje fotoaparata radi dodavanja zanimljivosti

Osoba u dugom ogrtaču hoda ispred drevne ruševine.
Filmovi mogu da izgledaju mnogo dinamičnije ako se krećete sa fotoaparatom tokom snimanja, umesto da stoji fiksiran na stativu. Mnogi DSLR fotoaparati i EOS M / EOS R fotoaparati bez ogledala kompanije Canon imaju Movie Digital IS. Ovo je namenski oblik elektronske stabilizacije slike, samo za snimanje filmova, koji može da poništi podrhtavanje fotoaparata i pruži mnogo stabilnije rezultate. Takođe može da funkcioniše zajedno sa optičkom stabilizacijom slike u objektivima, kao i sa stabilizacijom u telu kod fotoaparata EOS R5 i R6 kompanije Canon.


Napisao Metju Ričards

Slični proizvodi

Srodni članci

  • BRZINA ZATVARAČA

    Ovladajte brzinom zatvarača

    Ovih 5 osnovnih saveta pomoći će vam da ovladate brzinom zatvarača kako biste snimali subjekte u pokretu i unapredili akcionu fotografiju.

  • Osoba vozi motocikl po stazi, naginjući ga nisko ka zemlji – snimljeno švenkovanjem fotoaparata. © Richard Walch

    OSNOVE FOTOGRAFISANJA

    Fotografisanje sa švenkovanjem za početnike

    Otkrijte kako možete da snimate bolje fotografije akcije sa tehnikom švenkovanja pomoću ovih odličnih saveta.

  • 5 najboljih saveta za snimanje pejzaža sa ubrzanim protokom vremena

    FOTOGRAFIJE ZA UBRZANI PROTOK VREMENA

    Kako da snimate filmove sa ubrzanim protokom vremena kod kuće

    Režim za filmove sa ubrzanim protokom vremena izuzetno olakšava otkrivanje skrivenog sveta u pokretu.

  • Svetlosni tragovi automobila na zaobljenom mostu pri večernjem svetlu. Gusta magla nalik oblaku zaklanja držače mosta i tlo ispod.

    PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

    Kreiranje svetlosnih tragova

    Kako da koristite dugačke ekspozicije za kreiranje svetlosnih tragova: saveti pobednika izazova Redline Challenge kompanije Canon.