PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

Unapredite jedinstvenu lepotu svakog godišnjeg doba

Putni fotograf Benjamin Heđi objašnjava kako da snimate i uređujete slike da biste dočarali svu veličanstvenost zime, proleća, leta i jeseni.
Pogled iznad Dunava prema brdu Gelert u Budimpešti u Mađarskoj, snimljen sa visine, sa toplom crveno-narandžastom nijansom.

Svako godišnje doba pruža bogate nagrade za fotografe, a svako doba godine pruža jedinstven opseg boja, nijansi i raspoloženja. Osamnaestogodišnji mađarski fotograf Benjamin Heđi postao je autoritet za inspiraciju za kreiranje sezonskog sadržaja za društvene mreže, deleći majstorski uređene i odabrane slike putovanja, gradskih pejzaža i pejzaža sa 40.000 strastvenih pratilaca na Instagramu.

Ovo su njegovi najbolji saveti za poboljšavanje atmosfere svakog godišnjeg doba.

1. Imajte na umu krajnji rezultat

Lago di Brajes u Južnom Tirolu u Italiji, uz pogled na Dolomite u pozadini. U prednjem planu je drveni mol i brojni mali čamci.

Za letnje snimke, Benjamin voli pejzaže okupane jarkim suncem usred dana, umesto da bira često favorizovani „zlatni sat“ neposredno nakon svitanja ili pre zalaska sunca. Sunce visoko na nebu na ovoj slici, snimljenoj na jezeru Lago di Brajes u Južnom Tirolu u Italiji, daje bogate i živopisne boje u celoj sceni, od čamaca u prednjem planu do Dolomita u pozadini. Snimljeno pomoću Canon EOS 700D (sada ga je nasledio Canon EOS 850D) sa objektivom Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM pri 10 mm, 1/80 s, f/4,5 i ISO 100. © Benjamin Hegyi

Mali čamci na jezeru Lago di Brajes u Južnom Tirolu u Italiji. Slika je uređena radi povećanja intenziteta boja.

Prilikom uređivanja ove slike radi korišćenja na društvenim mrežama, Benjamin je napravio minimalne izmene, pošto je smatrao da je kompozicija savršena, sa molom u prednjem planu koji vodi oko ka čamcima, dok je sve uokvireno prstenom planina u pozadini. Međutim, on objašnjava, „Samo sam želeo da istaknem različite elemente – čamce, vodu, mol, planine – pa sam intenzivirao boje i povećao kontrast svetla.“ © Benjamin Hegyi

„Kada snimam sezonske fotografije“, kaže Benjamin: „Uvek razmišljam o tome kako ću ih kasnije urediti, a ne samo o snimanju.“ Kreiranje određenog izgleda i doživljaja za mene je podjednako pitanje uređivanja kao i pravljenja snimka. Ove dve faze se međusobno uklapaju.“

Benjamin planira svoje slike tako da odražavaju njegova osećanja u vreme snimanja. „Nemojte osećati obavezu da snimate realnost, već kreirajte scenu onako kako je vi zamišljate“, kaže on. „Slika postaje hibrid fotografije i umetničke slike. Međutim, važno je da ne preterujete, jer će krajnji rezultat izgledati lažno i neće biti veran prirodi.

„Savetujem vam da uvek snimate u RAW režimu kvaliteta zato što pruža najveću slobodu za naknadno manipulisanje slikama“, dodaje on. „Snimanje u RAW formatu znači da možete da podešavate atribute, kao što su balans bele, istaknuti delovi, senke i reprodukcija boja. Sve je to deo naglašavanja sezonske atmosfere.“

Benjamin koristi fotoaparat koji je dobio kao poklon za 13. rođendan, Canon EOS 700D (sada ga je nasledio Canon EOS 850D), sa dva zum objektiva: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, ultraširokougaonim objektivom savršenim za prostrane pejzaže, kao i Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM koji je izuzetno svestran zahvaljujući velikom opsegu zuma. On kaže da je ovaj komplet opreme idealan jer su dimenzije i težina važni za putnog fotografa.

Slično kompaktan i isplativ komplet opreme dostupan je u novoj generaciji EOS R sistema punog formata bez ogledala kompanije Canon, u vidu fotoaparata Canon EOS RP sa objektivima Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM i Canon RF 50mm F1.8 STM. Takođe možete da koristite asortiman EF-S objektiva na EOS R fotoaparatima pomoću EF-EOS R adaptera za montiranje.

2. Razmislite o kompoziciji i osvetljenju

Lago di Kareca u Južnom Tirolu u Italiji, po svetlom letnjem danu, sa Dolomitima u pozadini čija je refleksija vidljiva na mirnoj vodi jezera.

Ova scena je snimljena na Lago di Kareca u Južnom Tirolu u Italiji jednog svetlog letnjeg dana. Kompozicija je savršena, ali su nebo i blede planine u pozadini bili mnogo svetliji od njihove tamne refleksije na jezeru. Pod ovakvim okolnostima, Benjamin često uravnotežuje ekspoziciju tako što koristi funkciju HDR snimanja na fotoaparatu ili breketiranje ekspozicije – pravi odvojene snimke sa dobro eksponiranim različitim delovima scene, koje naknadno spaja. Snimljeno pomoću Canon EOS 700D sa objektivom Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM pri 10 mm, 1/200 s, f/5,6 i ISO 100. © Benjamin Hegyi

Polje lavande sa malim oblacima na plavom nebu iznad, koji odaju utisak krivljenja prema suncu koje izlazi iza linije drveća na vrhu brda.

Prolećna scena u mađarskom seoskom okruženju. Benjamin kaže da je srećna okolnost bilo to što su oblaci formirali nežnu, zakrivljenu liniju koja oko vodi ka izlasku sunca, ali je kompozicija opet besprekorna. Polje lavande bilo je u senci i relativno tamno, ali slika je imala dovoljno dinamičkog opsega kako bi Benjamin posvetlio prednji plan i istakao boje radi poboljšavanja oštrog prolećnog svetla. Snimljeno pomoću Canon EOS 700D sa objektivom Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM pri 10 mm, 1/200 s, f/4,5 i ISO 100. © Benjamin Hegyi

Uređivanje predstavlja veliki deo Benjaminovog postupka, ali on smatra da je važno kadrirati scene koje odražavaju godišnje doba. „Drvo prekriveno snegom ili mrazom naglašava zimsko raspoloženje“, kaže on. „Na proleće, šareno cveće dolazi u prvi plan. U jesen možete da se usredsredite na bogat zlatni sjaj lišća koje menja boju. Pažljiva kompozicija može da poboljša prirodnu atmosferu svakog godišnjeg doba.

„Različita doba dana su najbolja za snimanje u različitim godišnjim dobima“, dodaje Benjamin, naglašavajući da se kvalitet svetla znatno razlikuje u zavisnosti od godišnjeg doba. „Tokom zime, dobro je snimati neposredno pre svitanja ili neposredno nakon zalaska sunca. Dobijate kul, ćudljivu plavu nijansu u toj fazi sumraka, koja se često naziva „plavi sat“. Međutim, ako je u pitanju snežna scena, snimajte po danu kako biste dobili zaista oštar i svetao praznični izgled.

„Za letnje snimke mnogi fotografi pejzaža vole početak ili kraj dana, ali ja više volim da sunce bude više na nebu“, nastavlja on. „Doprinosi isticanju živih boja zelenih polja i letnje toplote pejzaža.

„Proleće je veličanstveno vreme za novi život, a za mene važi ista stvar. Neposredno nakon izlaska sunca je odlično vreme za snimanje cveća u cvatu i stabala u cvatu, ali jaka sunčeva svetlost tokom dana podjednako dobro funkcioniše, a ponekad i bolje.

„U jesen, najbolje je da snimate tokom „zlatnog sata“, neposredno nakon svitanja ili pre zalaska sunca“, kaže Benjamin. „Sunce je zaista nisko na nebu i proizvodi veličanstvene, tople jesenje boje.“

3. Zabeležite što je više moguće detalja

Pogled iznad Dunava prema brdu Gelert u Budimpešti u Mađarskoj, snimljen sa visine.

Benjamin je ovaj pogled iznad Dunava u Budimpešti u Mađarskoj fotografisao tokom zalaska sunca u kasno proleće. Pomoću dugačke ekspozicije bilo je moguće zabeležiti bogate detalje, od drveća u prednjem planu do gradskih zgrada na srednjem rastojanju, što HDR izgled čini intenzivnijim. Takođe je pojačao nijanse narandžaste kako bi poboljšao sezonsku atmosferu finalne slike u vrhu ove stranice. Snimljeno pomoću Canon EOS 700D sa objektivom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM pri 18 mm, 2 s, f/9 i ISO 100. © Benjamin Hegyi

Beli labud pliva na plavom jezeru zimi. Na obalama jezera, koje se uzdižu u planine, nalazi se slikovito selo prekriveno snegom.

Zimska scena u Halštatu u Austriji. Uprkos slabom osvetljenju i džepovima magle, Benjamin je uspeo da zabeleži mnogo detalja na zgradama na brdu, koje je zatim istakao povećanjem kontrasta. Takođe je pojačao plavu boju na slici kako bi poboljšao zimski doživljaj. Snimljeno pomoću Canon EOS 700D sa objektivom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM pri 18 mm, 1/200 s, f/5,6 i ISO 100. © Benjamin Hegyi

Mnogi fotoaparati kompanije Canon imaju scenski režim „Pejzaž“, ali Benjamin više voli da ima punu kontrolu nad postavkama fotoaparata. „Uvek koristim ručni režim snimanja, pa lako mogu da podesim otvor blende i brzinu zatvarača kako bih dobio tačnu ekspoziciju koju želim.“ Ako snimate pomoću EOS R fotoaparata, simulacija ekspozicije omogućava pregledanje načina na koji će promene postavki ekspozicije uticati na sliku, u tražilu i na zadnjem ekranu. Na DSLR fotoaparatu ova opcija funkcioniše kada koristite zadnji ekran u režimu prikaza uživo.

Mnogi Canon fotoaparati imaju HDR (veliki dinamički opseg) režime snimanja, koji su fantastični za očuvanje detalja u istaknutim delovima i za pojačavanje senki. To vam daje mnogo balansiraniju ekspoziciju za scene sa visokim kontrastom.

„Moj fotoaparat ima scenski režim HDR Backlight Control“, kaže Benjamin. „Za svaki snimak koji napravite ovaj fotoaparat snima tri odvojene fotografije sa breketiranjem ekspozicije, a zatim ih spaja u HDR fotografiju“. Ako vaš fotoaparat nema HDR režim, možete da napravite nekoliko snimaka sa neznatno različitim ekspozicijama i da ih spojite u fazi uređivanja. Besplatni softver Digital Photo Professional (DPP) kompanije Canon ima ugrađenu HDR alatku koja to olakšava. Koristite stativ da biste osigurali da se fotoaparat ne pomera između uzastopnih ekspozicija.

Kada snimate noću ili pod lošim osvetljenjem, Benjamin preporučuje korišćenje dugačkih ekspozicija kako biste zabeležili što veći nivo detalja, „čak i ono što ne mogu da vidim očima“. Postavka Bulb na fotoaparatu omogućava ekspozicije duže od 30 sekundi, ali ćete morati da eksperimentišete kako biste odlučili koliko dugačka ekspozicija daje željeni efekat. Pregledajte rezultate na zadnjem LCD ekranu i po potrebi ponovo napravite snimak. Koristite stativ da biste izbegli zamućenje slike.

4. Uredite da biste poboljšali sezonsku atmosferu

Brda pored Bledskog jezera u Sloveniji, prekrivena izmaglicom u zoru. Veliki listovi u prednjem planu vise u sceni.

Ova jesenja slika je prepuna eterične atmosfere, sa braon lišćem nasuprot izmaglice koja se podiže sa Bledskog jezera u Sloveniji, uz prve zrake izlazećeg sunca. Benjamin kaže da jesenje lišće u prednjem planu koje uokviruje scenu doprinosi dodavanju dubine i pojačavanju doživljaja tog godišnjeg doba. Snimljeno pomoću Canon EOS 700D sa objektivom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM pri 27 mm, 1/125 s, f/9 i ISO 100. © Benjamin Hegyi

Brda pored bledskog jezera u Sloveniji prekrivena izmaglicom u zoru. Lišće u prednjem planu i udaljena brda su više žuta, a voda na jezeru je više plava.

Benjamin je smatrao da brda, a posebno lišće u prednjem planu, izgledaju previše zeleno, pa je nijanse zelene boje učinio više žuto-narandžastim, kako bi istakao jesenju atmosferu. „Takođe sam dodao plavu boju vodi i malo svetla magli, kako bih je istakao“, kaže on. © Benjamin Hegyi

Čak i kada nije napravio snimak u HDR tehnici, Benjaminov stil podrazumeva dodavanje živopisnih boja i povećanog kontrasta koji se povezuju sa tim izgledom. Međutim, podjednako važno za njegove sezonske slike je prilagođavanje balansa bele i ekspozicije svakog snimka, kako bi istakao karakteristike kvaliteta svetla svakog godišnjeg doba.

Ova početna podešavanja mogu se obaviti pomoću besplatnog softvera Digital Photo Professional (DPP) kompanije Canon, koji je napravljen za obradu i uređivanje RAW slika sa Canon fotoaparata. Dolazi sa čitavim nizom stilova slike za brzo postizanje željenog izgleda i atmosfere na slikama, baš kao da ste ih primenili u fotoaparatu. U njih spada „Landscape“, koji poboljšava oštrinu i pojačava nijanse boja i zasićenost radi postizanja dubokih, živopisnih nijansi plave i zelene boje za nebo i lišće. Sva podešavanja primenjena u obliku stila slike na RAW datoteku zatim je moguće doterati, ukloniti ili zameniti drugim stilom slike. Dostupni su dodatni stilovi za besplatno preuzimanje, uključujući „Nostalgia“, „Clear“, „Twilight“, „Emerald“ i „Autumn Hues“, idealni za brzo uvođenje atmosfere drugog godišnjeg doba na slike.

Moćne alatke za podešavanje boje u softveru DPP omogućavaju promenu nijanse, zasićenosti i osvetljenosti određenih opsega boja radi poboljšavanja nijansi plave u zimskoj sceni ili toplih nijansi letnje slike, na primer. Benjamin često koristi slojeve za podešavanje u programu Adobe Photoshop radi postizanja sličnih efekata. „Za zimske snimke naglašavam nijanse plave tako što dodajem prazan sloj podešen na režim mešanja preklopa, i slikam preko područja mekom plavom četkom, koristeći nisku neprozirnost,“ objašnjava on. „Za jesenje slike možete da dodate naglasak i atmosferu sceni bojenjem područja sa žutim i narandžastim nijansama.

„Za menjanje kontrasta i osvetljenosti, uvek koristim slojeve za podešavanje“, dodaje on, „zato što maske slojeva možete da koristite tako da utiču samo na određene oblasti na slici.“ Ovo je idealno kada je zadovoljan većim delom slike, ali ima utisak da neki aspekti zahtevaju malo veći naglasak da bi mogli da prenesu atmosferu.

5. Izrazite se pomoću fotografija na društvenim mrežama

Izmaglica ispunjava doline između planina prekrivenih šumom dok izlazi sunce.

Tokom fotografskog putovanja u Sloveniji, Benjamin je ustao u 4 sata ujutru kako bi bio siguran da će zabeležiti jesenji izlazak sunca nad maglovitim planinama, ali je smatrao da slika nije potpuno dočarala osećaj scene onako kako ga je on iskusio. Snimljeno pomoću Canon EOS 700D sa objektivom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM pri 135 mm, 1/500 s, f/5,6 i ISO 100. © Benjamin Hegyi

Izmaglica ispunjava doline između planina prekrivenih šumom. Kontrast je pojačan i dodata je topla nijansa radi poboljšavanja jesenjeg doživljaja.

Benjamin je pojačao kontrast kako bi istakao detalje, kao što su kuće na brdima na srednjem rastojanju, naglašavajući razmeru scene, uz isticanje jesenjih boja radi intenziviranja sezonske atmosfere. On kaže da njegovi pratioci na društvenim mrežama cene ovo upečatljivo i direktno prikazivanje godišnjih doba. © Benjamin Hegyi

Kada delite slike na društvenim mrežama, takmičite se za pažnju sa milionima drugih slika. Benjamin smatra da je važno da razvijete sopstveni stil kako biste mogli da se izdvojite iz gomile.

„Počeo sam tako što sam pokušavao da emuliram stil drugih fotografa, ali dopada mi se pomisao da sam razvio sopstveni jedinstveni stil“, objašnjava on. „Prisustvo na Instagramu sam zasnovao na tome. Ljudi vole da vide slike koje pravovremeno odražavaju ono u čemu uživaju tokom svakog godišnjeg doba, i kako se priroda menja oko njih. Objavljujući sezonski sadržaj, imao sam mnogo više uspeha sa ljudima koji traže moje slike i dele ih sa mnogima širom sveta.

„Sada sam u trenutku kada, zajedno sa agencijama za pejzažnu i putnu fotografiju koje vole da koriste moje slike, imam doseg od 1 milion. Mislim da trik nije u tome da se promovišete, već da prepustite slikama da vas promovišu.“



Napisao Metju Ričards



Adobe, Lightroom i Photoshop su registrovani zaštićeni trgovački znakovi ili zaštićeni trgovački znakovi kompanije Adobe u Sjedinjenim Američkim Državama i/ili u drugim državama.

Slični proizvodi

Srodni članci