PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

Snimanje kretanja sa dugačkim ekspozicijama: saveti pobednika izazova Redline Challenge

Pjotr Skšipjec, pobednik izazova Redline Challenge za 2021. „Svetlost u tami“, objašnjava kako da pejzaže učinite dinamičnijim snimanjem prelepih svetlosnih tragova.
Svetlosni tragovi automobila na zaobljenom mostu pri večernjem svetlu. Gusta magla nalik oblaku zaklanja držače mosta i tlo ispod.

Turistički vodič danju, fotograf svetlosnih tragova noću, Pjotr Skšipjec koristi svoje znanje o prelepim lokacijama i tehnike duge ekspozicije kako bi kreirao zadivljujuće fotografije pejzaža u Sloveniji i šire. Stoga nije začuđujuće što je izabran za pobednika prvog izazova Redline Challenge kompanije Canon.

Fotografsko takmičenje koje za cilj ima unapređivanje veština fotografa amatera uz temu „svetlost u tami“. Tri Pjotrove slike ušle su u najuži izbor žirija, a njegov snimak atmosfere sa vijaduktom skrivenim u magli izabran je kao ukupni pobednik.

Pjotr je koristio dužu ekspoziciju kako bi oštro svetlo farova automobila u pokretu pretvorio u vijugave tragove u boji. Dugačka ekspozicija odnosi se na snimanje sa malim brzinama zatvarača, koje mogu da se kreću od nekoliko sekundi do nekoliko sati, a rezultuju zamućenjem objekata u pokretu. Za ovu tehniku nije potreban specijalizovani fotoaparat niti objektiv, a rezultati mogu da budu upečatljivi. Pored zamućivanja kretanja, dugačke ekspozicije dobre su za maksimalno povećavanje količine svetla koje ulazi u fotoaparat radi smanjivanja ISO osetljivosti, što poboljšava kvalitet slike.

Pjotr ovde ponovo posećuje lokacije svojih drugih snimaka i daje savete o tome kako da snimite slične fotografije sa svetlosnim tragovima.

1. Nemojte da snimate noću

Svetlosni tragovi noću na putu koji vijuga uz snegom prekriveno šumovito brdo prema skupini belih građevina sa sivim krovovima.

Pjotr kaže da je snimanje fotografija sa svetlosnim tragom relativno jednostavno. „Potrebna vam je samo standardna oprema za fotografisanje, stativ i dobra lokacija“, kaže on. „Nije komplikovano snimati ovakve slike, a rezultat koji vidite na LCD ekranu je uvek fantastičan. Ponekad čak i ne morate da uređujete te slike jer izgledaju odlično iz fotoaparata.“ Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (sada ga je nasledio Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) pri 18 mm, 25 s, f/11 i ISO 1.000. © Pjotr Skšipjec

Sumrak je mnogo bolje vreme za snimanje fotografija sa svetlosnim tragovima nego noć, jer će nebo biti tamno, ali ipak će zadržati dovoljno boje da stvari budu interesantne. Ako je crno i ništa se ne vidi, to može da sputava fotografiju, pa počnite da snimate kada ima dovoljno ambijentalnog svetla za snimanje zgrada, brda i drugih delova pejzaža. „Sve je u tih 20 minuta na kraju „plavog sata“, kaže Pjotr. „Bilo šta kasnije od toga senke će biti previše tamne, a svetla previše intenzivna da bi se napravio balansirani snimak.“

2. Istražite

Svetlosni tragovi na putu u obliku srca, sa zlatnim i crvenim svetlima od prednja i zadnjih svetala

Saobraćaj je osnovni sastojak – ali budite spremni da ga sami obezbedite. „Kada ste na autoputu, očigledno je da će automobili stalno da prolaze. Međutim, to nije slučaj sa ovim putem u obliku srca. Kada sam snimao ovaj put 2014, čekao sam dva sata i molio se da automobil naiđe. Zato sam za ovo snimanje zamolio suprugu da vozi naš auto putem!“ Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (sada ga je nasledio Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) pri 50 mm, 30 s, f/8 i ISO 800. © Pjotr Skšipjec

Možda zvuči očigledno, ali se uverite da je put koji ste izabrali vidljiv u doba godine kada želite da ga snimate. Scena možda izgleda obećavajuće zimi, ali na leto može da bude drveća koje blokira najbolji pogled.

„Uvek je dobro da pronađete izdignuto mesto za snimanje sa kojeg jasno videti put“, kaže Pjotr. „Pre nekoliko godina vratio sam se na ovu lokaciju usred leta. Iako je bilo moguće videti put u obliku srca zbog tragova, bilo je teško da jasno ga videti zbog vinograda. Od tada su napravili mnogo poboljšanja. Postoji nova platforma za fotografe koja ima dovoljno prostora za najmanje 10 stativa. Takođe su orezali vinograd koji je bio u prvom planu, pa je prelepi oblik puta vidljiviji.“

3. Planirajte kompoziciju

Svetlosni tragovi na krivudavom planinskom putu uveče, jasno vidljivi daleko u daljinu.

Bezbednost je prioritet prilikom snimanja pored puta u mraku. „Obucite prsluk visoke vidljivosti i koristite baterijsku lampu da biste bili sigurni da ste vidljivi“, kaže Pjotr. „Nijedna slika nije vredna povrede, pa obavezno bezbedno postavite stativ, naročito ako snimate sa mosta ili nekog drugog uzvišenog mesta.“ Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 16-35mm f/2.8L USM pri 24 mm, 562 s, f/9 i ISO 200.

Iako ćete slike snimati dok se približava noć, pripremite se po danu tako da imate dovoljno vremena da kadrirate snimak. „Kada želite da snimite dobru sliku, morate da razmišljate o pozadini i prednjem planu i o tome kako ćete popuniti te oblasti“, savetuje Pjotr.

„Takođe je dobra ideja da trag saobraćaja posmatrate kao linija vodilju koja usmerava oko od prednjeg plana do pozadine. Najbolja prilika da to uradite jeste ako imate dovoljno sreće da pronađete put u obliku slova S koji vijuga kroz scenu do, na primer, crkve ili planine, odnosno podjednako upečatljive tačke fokusa.“

4. Održite slike oštrim

Dečak koristi Canon fotoaparat na stativu i fotografiše vinograd iz uzdignutog položaja.

Pjotr je odveo svog sina Jureka na farmu Dreisiebner, gde je objasnio važnost korišćenja čvrstog stativa. Bez vežbanja, držanje fotoaparata u ruci uz korišćenje manje brzine zatvarača može da dovede do zamućene slike. Korišćenjem tajmera od dve sekunde, kao što to radi Pjotr, izbegava se podrhtavanje fotoaparata dok pritiskate okidač, ali takođe možete da koristite daljinski okidač, kao što je bežični daljinski upravljač Canon RC-6, daljinski okidač Canon RS-60E3 Remote Switch, bežični daljinski upravljač Canon BR-E1 ili pomoću aplikacije Canon Camera Connect.

Da biste bili sigurni da će statični delovi slike ostati oštri na finalnom snimku, potrebno je da fotoaparat fiksirate na stativu i da izbegavate da ga dodirujete tokom ekspozicije. „Jednostavno koristim tajmer od dve sekunde na fotoaparatu“, otkriva Pjotr. „Na taj način samo proverim kompoziciju, pritisnem dugme i dve sekunde nakon toga započinje ekspozicija.“

Asortiman fotoaparata bez ogledala i DSLR fotoaparata kompanije Canon pruža funkciju tajmera. Pjotr takođe koristi funkciju zaključavanja ogledala prilikom snimanja pomoću DSLR fotoaparata koji imaju ovu funkciju. Kada se aktivira, ona blokira ogledalo i odlaže početak ekspozicije, čime se smanjuje verovatnoća da će bilo kakve vibracije u fotoaparatu lišiti sliku oštrine. „Međutim, sa fotoaparatom bez ogledala ne postoji ovaj problem“, kaže Pjotr, „pošto nema ogledala!“

5. Snimajte još duže

Krupni plan svetlosnih tragova na putu u obliku srca, sa jasno vidljivom građevinom sa crvenim pločicama i okolnim vinogradom.

„Na ovom putu u obliku srca potrebna vam je ekspozicija od najmanje 30 sekundi“, kaže Pjotr. „To je zato što je 30 sekundi potrebno da se obiđe ceo krug, pod pretpostavkom da niste vozač F1! Za vaše fotografije sa svetlosnim tragovima, izmerite vreme koje je potrebno da vozilo pređe dužinu ciljnog puta i podesite to kao brzinu zatvarača. Zatim podešavajte otvor blende i ISO dok ne postignete odgovarajući nivo osvetljenosti. Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 24-105mm f/4L IS USM pri 88 mm, 30 s, f/9 i ISO 1.000. © Pjotr Skšipjec

Mogućnost kontrole dužine ekspozicije je od ključne važnosti. Svi EOS fotoaparati – od Canon EOS 4000D do Canon EOS 5D Mark IV – omogućavaju snimanje ekspozicije koja traje do 30 sekundi. Režim prioritet zatvarača (Tv) omogućava vam da podesite precizno vreme ekspozicije (brzina zatvarača), dok fotoaparat automatski podešava otvor blende. Zatim možete da podesite ISO u skladu sa scenom.

Snimanje u ručnom režimu (M) pruža vam kontrolu nad otvorom blende da biste postigli i savršen nivo oštrine. Da biste dodatno prilagodili postavke, asortiman fotoaparata kompanije Canon punog formata bez ogledala, kao što je Canon EOS RP takođe ima režim fleksibilnih vrednosti (Fv). Ovo je u suštini potpuno automatski režim koji vam omogućava da preuzmete kontrolu nad brzinom zatvarača, otvorom blende i/ili ISO osetljivošću u bilo kom trenutku.

Biće potrebno da koristite režim Bulb za ekspozicije duže od 30 sekundi. Neki EOS fotoaparati imaju opciju „B“ na točkiću za režim, ali je na drugima potrebno da izaberete ručni režim i da pređete postavku brzine zatvarača od 30 sekundi.

6. Podešavanje ekspozicije

Iako vam je očigledno potrebna relativno duga ekspozicija da biste svetla automobila mogli da prikažete kao dugačke tragove koji vijugaju kroz sliku, njena precizna dužina se razlikuje. Pjotr objašnjava, „Sve zavisi od tipa puta i gustine saobraćaja. Obično vam na autoputu nije potrebna ekspozicija od 30 sekundi jer ima mnogo automobila i mnogo svetlosnih tragova. Ali postoje i mirnija mesta na kojima će biti potrebna samo izuzetno dugačka ekspozicija.

„Uvek pokušavam da koristim otvor blende f/8 ili f/11. Obično nije dobro da bude širi od f/8 zato što delovi snimka možda neće biti oštri. Ako morate da povećate ISO na vrednost kao što je ISO 800, to je u redu. Ako na slici ima malo šuma, možete to da doterate pri uređivanju slike. Na najnovijim fotoaparatima, kao što je Canon EOS R5 koji sam dobio kao nagradu, ISO 800 nije ništa, pa ne vidim nikakav šum na slici sa ovom postavkom.“ ISO opseg na modelu EOS R5 ide od ISO 100–51.200, pa je ISO 800 relativno niska osetljivost koja daje odličan kvalitet slike pri slabom osvetljenju.

7. Izaberite odgovarajuću opremu

Svetlosni tragovi na dvostrukom kolovozu, crveni u jednom smeru, belo-zlatni u drugom, prolaze kroz golo zimsko drveće ispod snegom prekrivenog planinskog venca noću.

Uobičajen problem je da se vide prekidi u svetlosnim tragovima, tamo gde su se automobili zaustavili ili nisu išli celom dužinom puta. „To možete da rešite pomoću duže ekspozicije“, kaže Pjotr. „Ako 30 sekundi nije dovoljno dugo, pređite u režim Bulb i koristite daljinsko okidanje da biste zatvarač zadržali otvoren onoliko koliko vam je potrebno.“ Snimljeno pomoću Canon EOS 5D Mark IV sa objektivom Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM pri 100 mm, 30 s, f/10 i ISO 100. © Pjotr Skšipjec

Ne morate da koristite profesionalni objektiv iz serije L za snimanje fotografija sa svetlosnim tragovima profesionalnog izgleda. Kompaktni, lagani objektiv, kao što je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ili RF 35mm F1.8 Macro IS STM, će biti lakši za nošenje, a svakako će vam pružiti oštre i detaljne slike.

„Obično ćete koristiti prilično mali otvor blende da biste dobili oštru sliku, pa ne morate da koristite objektiv sa velikim maksimalnim otvorom blende, kao što je f/1,8 ili f/2,8“, kaže Pjotr. „Uvek koristim zum objektive pošto pružaju više opcija za kadriranje scene, ali izbor objektiva zaista nije toliko važan kao drugi aspekti, poput korišćenja stativa i obima saobraćaja. Samo mora da bude oštro, to je sve!“

To je to. Snimanje svetlosnih tragova predstavlja odličan način da naučite kako da preuzmete kontrolu nad ekspozicijom i da koristite fotografiju kako biste zabeležili nešto što nije vidljivo golim okom. Prilično je nezahtevno kada se radi o opremi, ali nagrade mogu da budu neverovatne – samo pitajte Pjotra!

Posetite našu Redline Challenge centralu da biste videli radove koji su ušli u najuži izbor i pronašli dodatne savete profesionalaca.

Napisao Markus Hokins

Srodni proizvodi

Srodni članci

  • TEHNIKE OSVETLJENJA

    Fotografisanje sa crtanjem svetlom

    Oslikajte sopstvene zadivljujuće slike pomoću izvora svetla i dugačke ekspozicije.

  • OSNOVE FOTOGRAFISANJA

    Daljinski snimajte fotografije

    Otkrijte prednosti daljinskog snimanja za razne vrste fotografisanja.

  • CRNO-BELO FOTOGRAFISANJE

    Snimajte crno-bele dugačke ekspozicije

    Otkrijte kako Stiven MekNali snima mistične crno-bele fotografije sa dugačkom ekspozicijom.

  • FOTOGRAFISANJE POKRETA

    Fotografisanje pokreta

    Otkrijte kako da snimite pokret i fotografijama dodate doživljaj kretanja.