Kreiranje animacije kadar-po-kadar predstavlja zabavan projekat sa fotoaparatom, u kojem može da uživa cela porodica. Snimanjem serije fotografija predmeta uz blago pomeranje između svakog snimka možete da kreirate sekvencu slika koju možete da reprodukujete kao film i da kreirate iluziju da se predmet pomera.
Podešavanje EOS fotoaparata za najbolje rezultate je jednostavan deo – udisanje života predmetu i dodavanje ličnosti zahteva pravu veštinu.
Profesionalni animator Ed Džekson ovde pruža savete za pravljenje prvih koraka u svetu animacije kadar-po-kadar. Od kada je stekao diplomu za animaciju kadar-po-kadar, Ed je sarađivao sa brojnim klijentima u ovoj branši – uključujući Aardman Animations, gde je radio na TV seriji Shaun the Sheep, filmu Early Man Nika Parka, kao i filmu Shaun the Sheep, Farmageddon.
Ed pokazuje koliko je lako ući u svet animacije kadar-po-kadar pomoću jednostavne konfiguracije: Canon EOS 250D, nekoliko izvora svetla i parčeta plastelina.
Postoji mnoštvo predmeta u domu i oko njega koji mogu da budu odlični subjekti za vaš projekat. Na primer, možete da prikažete kako se cigle pretvaraju u strukturu, kako se otpakuje kesa sa slatkišima, odnosno kako se automobili igračke trkaju po radnoj površini u kuhinji. Ed ipak preporučuje da započnete sa jednostavnim stvarima, kao što je i on učinio sa videom sa loptom koja skakuće.
„Plastelin ili glina za oblikovanje su mi omiljeni subjekt, zbog lakoće manipulisanja. Za kratki film koji sam kreirao samo sam snimao loptu odozgo i pomerao je po stolu, uz menjanje oblika, kako bih stvorio iluziju skakutanja.“
„Moj savet je da se za početak ne zanosite pravljenjem previše složenih postavki. Neka pozadina bude obična, a vi se usredsredite na animaciju. Ako imate priču, neka bude kratka i jednostavna – i prvo izaberite mali projekat da biste mogli sve da testirate pre nego što započnete duži.“
Standardna razmera za filmove je 16:9, ali je fotoaparat podešen tako da fotografije podrazumevano snima u razmeri 3:2. Da biste bili sigurni da će se film kadar-po-kadar prikazivati u formatu širokog ekrana, promenite razmeru u glavnom meniju pre nego što počnete da snimate. Možda ćete morati da podesite EOS fotoaparat na režim prikaza uživo da bi se ova opcija prikazala.
Ed preporučuje da ručno podesite fokus, ekspoziciju i balans bele. Na taj način će postavke ostati nepromenjene, pa će svaki kadar finalnog filma imati postojan izgled. Korišćenjem veštačkog svetla takođe ćete postići veću postojanost.
„Možete da snimate na otvorenom ili blizu prozora, ali se prirodno svetlo stalno menja. Rad u tamnoj prostoriji sa nekoliko stonih lampi pruža vam veću kontrolu, ali čak i tada može da se javi određeno treperenje u finalnom filmu, kao što vidite u mom primeru. To doprinosi opštem efektu.“
Postavljanje fotoaparata na stativ garantuje da se ceo kadar neće menjati od snimka do snimka i da će svaka slika koju snimite biti oštra. EOS fotoaparat sa ekranom sa promenljivim uglom olakšava kadriranje snimka, čak i kada snimate iz neobičnog ugla. „Proverite da li je sve dobro pričvršćeno zato što ne želite da se fotoaparat uopšte pomera“, naglašava Ed.
Korišćenje stativa takođe vam pruža veću slobodu po pitanju podešavanja ekspozicije. Održavajte malu ISO osetljivost, kao što je ISO 200, kako ne bi došlo do pojave zrna na slici. Napravite probne snimke sa različitim otvorima blende da biste utvrdili koji izgled vam se najviše sviđa, pa podesite brzinu zatvarača da biste bili sigurni da je slika dovoljno svetla.
Profesionalni animatori koriste napredni softver, kao što je Dragonframe, za upravljanje fotoaparatom, snimanje i pregledanje sekvenci, programiranje efekata osvetljenja itd. Ali na početku možete da održite stvari jednostavnim i da svaku fotografiju snimite ručno.
Umesto da pritiskate dugme okidača da biste snimili svaku fotografiju, koristite daljinski okidač. Na taj način nećete slučajno pomerati fotoaparat tokom sekvence. Ako vaš fotoaparat ima podršku za Wi-Fi, takođe možete da koristite aplikaciju Canon Camera Connect da biste snimili svaki kadar i reprodukovali slike bez dodirivanja fotoaparata.