CRNO-BELO FOTOGRAFISANJE

Aktuelno i bezvremeno: pokažite kreativnost pomoću crno-bele fotografije

Od pejzaža i portreta do venčanja i prirode, otkrijte kako da snimate zadivljujuće crno-bele slike u svakom scenariju pomoću naših profesionalnih saveta, tehnika i predloga za opremu.
Crno-bela slika baletana u pokretu u velikoj, bogato ukrašenoj prostoriji. Sunčeva svetlost ulazi kroz otvorena vrata.

Dobra crno-bela fotografija ima bezvremeni kvalitet koji jednostavno ne može da se dočara na slikama u boji, a istovremeno dodaje dramatičnost, emocije i strast. Stoga je ova tehnika uvek popularna kod fotografisanja portreta i venčanja. Međutim, monohromatske slike (one sastavljene od samo jedne boje) takođe mogu da budu magične za naglašavanje oblika, teksture, nijansi i detalja, što crno-belu tehniku čini podjednako pogodnom za snimanje pejzaža, arhitekture, akcionih i sportskih fotografija i još mnogo toga.

Međutim, kreiranje upečatljivih crno-belih fotografija ponekad može da se izgleda kao izazov pošto smo toliko navikli da svet posmatramo u boji. U nastavku ćete pronaći kolekciju profesionalnih saveta koji će vam pomoći da savladate ovaj fotografski stil.

Šta je crno-belo fotografisanje?

Krupni plan velike narandžasto-bele školjke sa složenom špicem.

Dva primera slike školjke – jedan u boji, jedan crno-beli. U monohromatskoj verziji, cela školjka privlači pažnju, a ne samo spiralni vrh. Snimljeno pomoću Canon EOS 250D sa objektivom Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM pri 1/640 s, f/5 i ISO 200.

Crno-bela slika izbliza velike školjke sa složenim špicem.

Koja slika vam izgleda bolje: u boji ili crno-bela? Kada je u pitanju fotografija, lepota se često nalazi u oku posmatrača – nema tačnog ili pogrešnog odgovora, a eksperimentisanje je pola zabave.

Postoje dve opcije za kreiranje crno-belih fotografija: možete da snimate u boji i da konvertujete sliku u crno-belu tehniku u postprodukciji ili da izaberete opciju Monochrome (Monohromatski) u meniju Picture Style (Stil slike) na fotoaparatu, što vam omogućava da vidite kako će slika izgledati na LCD ekranu fotoaparata ili kroz elektronsko tražilo.

Imajte u vidu da scena koja izgleda dobro u boji možda neće dobro izgledati crno-belo – i obrnuto. Na primer, crveno cveće se ističu u odnosu na zelenu pozadinu kada je snimljeno u boji. Međutim, ako snimite isti subjekat monohromatski možda ćete otkriti da se crvena i zelena konvertuju u slične nijanse sive.

Vežbanje će vam pomoći da „vidite“ monohromatski, ali možete da ubrzate učenje. Obično ćete otkriti da je za crno-bele slike potreban veći kontrast u odnosu na isti subjekat u boji. Dva puta snimite isti subjekat, prvo u boji, a zatim crno-belo, pa uporedite slike.

Snimanje u RAW formatu preporučuje se za crno-belu fotografiju pošto omogućava više podešavanja slike kada se koristi softver Digital Photo Professional (DPP) nego što je moguće sa JPEG datotekama. Podešavanje fotoaparata tako da čuva RAW datoteke takođe vam omogućava da zadržite sve informacije o boji na slici, čak i ako snimate monohromatski.

5 saveta za crno-belo fotografisanje

  • Koristite mali otvor blende i što manju ISO osetljivost
  • Proverite histograme fotoaparata
  • Eksperimentišite sa filterima
  • Snimajte u RAW formatu i pregledajte opcije na fotoaparatu
  • Istaknite kontrast na crno-belim slikama

Crno-bela slika mlade na stepenicama koja iznenađeno gleda gore. Senke na zidu pored nje pokazuju grupu žena koje pokušavaju da uhvate bačeni buket.

Boja može da odvuče pažnju od prirodnog oblika na prelepim portretima i snimcima sa venčanja, dok monohromatska tehnika daje više estetski tretman subjekta. Takođe omogućava lukavo eksperimentisanje sa svetlom, kao što se vidi na ovoj slici. Snimljeno pomoću Canon EOS 6D (sada ga je nasledio Canon EOS 6D Mark II) sa objektivom Canon EF 24mm f/1.4L II USM, blicem Canon Speedlite 600EX-RT (sada ga je nasledio Canon Speedlite 600EX II-RT) i Canon Speedlite predajnikom ST-E3-RT pri 1/100 s, f/1,8 i ISO 3.200. © Fabio Mirulla

Crno-beli krupni plan bebinog lica. Poseban fokus je na detetovim trepavicama.

Crno-bele slike obično predstavljaju dobar izbor za portrete; često pominjani razlog je to što nedostatak boja smanjuje ometanje i usredsređuje pažnju na subjekat. Jednostavnost ove fotografije takođe je ono što je čini tako upečatljivim. Snimljeno pomoću Canon EOS R sa objektivom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/160 s, f/2,8 i ISO 200. © Helen Bartlett

Čest favorit za fotografisanje venčanja, crno-bele slike mogu da istaknu doživljaj emocija i dramatičnosti. Monohromatska tehnika takođe može da utiče na usredsređivanje pažnje na izraze lica, kao i da naglašava detalje i oblike ključnih elemenata, od malih stvari poput burmi i cipela do mladine haljine, pa čak i šire lokacije.

Crno-bela fotografija generalno je pogodna za portrete. To može da bude zato što su mnogi kultni portreti iz proteklih približno sto godina monohromatski, pa smo upoznati sa tim stilom. Dodavanje bočnog osvetljenja naročito je efektivno jer pruža snažan kontrast između istaknutih delova i senki.

Crno-belo fotografisanje prirode i divljih životinja

Noj radoznalo gleda u fotoaparat na ovom crno-belom snimku izbliza.

Konvertovanje ove slike u crno-belu tehniku poboljšava perje lica ovog noja u tolikoj meri da izgleda više kao krzno nego perje. Snimljeno pomoću Canon EOS R6 sa objektivom Canon RF 600mm F11 IS STM pri 1/5.000 s, f/11 i ISO 1.600. © John Dickins

Crno-bela slika zimske šumske scene, uokvirene redovima drveća prekrivenog snegom.

Crno-bela tehnika može da proizvede upečatljivu sliku subjekta koji bi možda izgledao lošije u boji, kao što je, na primer, ova zimska šumska scena. Snimljeno pomoću Canon PowerShot G7 X Mark III pri 1/500 s, f/2,8 i ISO 400. © Helen Bartlett

Mnoge slike pejzaža zavise od jarko plavog neba ili toplih crvenih nijansi koje proizvodi zalazeće sunce. Slično tome, mnogi snimci prirode zavise od bogatih prirodnih nijansi životinja i divljeg sveta. Crno-beli pejzaži stvaraju drugačiji doživljaj, često povezan sa raspoloženjem i dramom, a monohromatski snimci prirode takođe mogu da se koriste za isticanje prelepih detalja koje vidimo kod životinja, insekata i biljaka.

Učenje koje slike treba konvertovati u crno-bele predstavlja posebnu veštinu. U suštini, želite da „dodate“ nešto tako što ćete ukloniti boje, pa se zapitajte kako će slika biti poboljšana prezentovanjem u monohromatskoj tehnici.

Potražite fotografije koje se ne oslanjaju na boje da biste kreirali interesovanje ili one na kojima boje odvraćaju pažnju od subjekta. Savršene su scene pejzaža koje imaju određenu vrstu atmosfere ili intenziteta koji stvaraju svetlost i senka, pošto će to biti naglašeno dramatičnim kontrastom monohromatske slike. Fotografi koji snimaju prirodu treba da traže šablone i detalje koje se mogu postaviti u prvi plan uklanjanjem boja, kao što je kora starih stabala starosti ili prelepa tekstura perja ptice.

Crno-bela pejzažna i arhitektonska fotografija

Crno-bela slika „golog“ drveća u jalovom pejzažu.

Pejzažne slike sa natmurenim nebom i ćudljivim osvetljenjem mogu da izgledaju mnogo dramatičnije u crno-beloj tehnici, sa uklonjenim bojama. Snimljeno pomoću Canon EOS R sa objektivom Canon RF 24-105mm F4L IS USM pri 105 mm, 1/320 s, f/6,3 i ISO 100.

Crno-bela slika betonske zgrade, snimljena odozdo, tako da stvara geometrijske oblike sa senkom.

Crno-bela tehnika može u potpunosti da istakne bogatu vezu između oblika i tekstura na arhitektonskim snimcima, čime se uklanja odvraćanje pažnje bojama. Snimljeno pomoću modela Canon EOS 90D sa objektivom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM na 31mm, 1/250 sec, f/8 i ISO100.

Pejzaži su pogodni za crno-belu fotografiju, naročito kada u sceni ima veoma malo boje – nema živopisnih zelenih nijansi i nekoliko crvenih ili žutih cvetova. Možete da se usredsredite na oblike golog drveća, kamenih zidova i zgrada. Kompozicija i kontrast postaju ključni elementi slike.

Mreža pravila trećina – koja može da se vidi kroz elektronsko tražilo (EVF) Canon fotoaparata bez ogledala, kao što su Canon EOS RP i Canon EOS R6, kao i na zadnjem ekranu EOS DSLR fotoaparata u režimu prikaza uživo – naročito je korisna za crno-belu fotografiju, uz malo boje koje privlače pogled. Postavljanje glavnog subjekta u tačku u kojoj se seče neka od horizontalnih i vertikalnih linija ojačaće kompoziciju.

Fotografije arhitekture se često snimaju u monohromatskoj tehnici radi naglašavanja oblika zgrada. Veći kontrast koji je dostupan sa crno-belom tehnikom u odnosu na tehniku u boji dobro se uklapa sa subjektom. Te fotografije se često snimaju rano ujutru, delimično kako bi se izbegao ometajući faktor saobraćaja i ljudi, ali i da bi se iskoristila prednost svetla sunca koje je nisko na nebu. Ova svetlost baca dugačke senke i može da proizvede privlačnu estetiku kada padne preko grubog kamena ili betona. Kao i kod raspoloženja, jednostavnost crno-bele tehnike često znatno poboljšava teksture.

Fotografisanje noću vredi isprobati u crno-beloj tehnici, kao i u boji. Često žuti sjaj uličnih svetala ili sjaj punog meseca oživljava lokaciju. Sa druge strane, teksture i šabloni u sceni bolje se prikazuju u monohromatskoj tehnici. Kada želite da dočarate doživljaj izraženih oblika, senki i svetla, crno-belom tehnikom izbegavate sve probleme do kojih dolazi usled više izvora svetlosti koji imaju različite temperature boje.

Crno-bela sportska i akciona fotografija

Crno-bela slika dvoje tinejdžera koji skaču po bašti.

Ovaj akcioni snimak visokog kontrasta dobro izgleda u crno-beloj tehnici. Maksimalno smanjivanje ometajućih boja pozadine fokusira pažnju gledaoca na lice subjekta. Snimljeno pomoću Canon EOS R sa objektivom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/2.000 s, f/2,2 i ISO 400. © Ilvy Njikoktjien

Po svojoj prirodi, sportski i akcioni scenariji često su preplavljeni bojama – toliko da se glavna osoba ili predmet koji pokušavate da snimite izgubi u sceni. Konvertovanje u crno-belo može da ukloni sve ometajuće faktore, kao i da poboljša izraze lica ljudi.

Scene sa visokim kontrastom dobro izgledaju u crno-beloj tehnici, a slike snimljene pod jakom sunčevom svetlošću daju duboke senke i svetle istaknute delove. Crno-bele slike to dobro koriste, a efekti mogu da se učine intenzivnijim u postprodukciji kako biste kreirali dramatične slike.

Korišćenje filtera za crno-belo fotografisanje

Crno-beli krupni plan velikog lista snimljen pomoću efekta zelenog filtera.

Prikazana su dva primera velikog lista, prvi sa uključenim efektom zelenog filtera i drugi sa isključenim. Zeleni filteri su korisni za odvajanje zelenih nijansi, što ih čini idealnim za snimke drveća i zelenila. © Marcus Hawkins

Crno-beli krupni plan velikog lista.

Mnogi fotoaparati imaju efekat filtera u monohromatskom režimu. Proverite da li ga ima vaš fotoaparat. © Marcus Hawkins

Kod crno-belog fotografisanja sa filmom, filteri objektiva se često koriste za menjanje nijansi na slici. Žuti i crveni filteri, na primer, apsorbuju plavo svetlo, pa plavo nebo čine tamnijim.

To ne samo da čini scenu dramatičnijim, već povećava i kontrast između bilo kojih belih oblaka i neba. Pored toga, efekat filtera je često dostupan u postavkama stila slike na EOS digitalnim fotoaparatima kompanije Canon. Možete da izaberete žutu, crvenu, narandžastu ili zelenu boju da biste promenili monohromatske nijanse radi simuliranja efekta filtera i naglašavanja određenih boja tako što ćete ih učiniti svetlijim ili tamnijim.

Preporučena oprema za crno-belo fotografisanje

Dramatične crno-bele slike često imaju visok kontrast. Zbog toga je važno da fotoaparat ima dobar dinamički opseg, tako da može da zadrži detalje u svetlim istaknutim delovima i tamnim senkama. Bez obzira na broj megapiksela, fotoaparat punog formata će obično pružati bolji dinamički opseg u odnosu na APS-C model, pa fotoaparati poput Canon EOS RP, EOS R6 i EOS 6D Mark II predstavljaju naročito dobar izbor. Bez obzira na to, fotoaparati sa senzorom sa isecanjem, kao što su Canon EOS M50 Mark II i PowerShot G7 X Mark III, mogu da daju izvanredne crno-bele fotografije uprkos fizički manjim senzorima slike.

Svi ovi fotoaparati mogu da snimaju slike u RAW režimu kvaliteta sa 14-bitnom dubinom boje. To daje mnogo veći dinamički opseg u odnosu na 8-bitni JPEG režim, što omogućava daleko veću širinu pri promeni osvetljenosti i povećavanje kontrasta prilikom uređivanja slika pomoću programa kao što je DPP.

Monohromatski stil slike koji je dostupan na svim ovim fotoaparatima ima dodatne pogodnosti u tome što možete da primenite digitalne filtere u fazi snimanja, kao što su žuti, narandžasti, zeleni ili crveni, za progresivno povećavanje kontrasta i upečatljivosti oblačnog plavog neba. Dostupni su i efekti nijansiranja, kao što je Sepija, za kreiranje antikvitetnog izgleda. Prednost fotoaparata bez ogledala je u tome što možete da pregledate efekte filtera i nijansiranja direktno u tražilu tokom snimanja. Pregled je takođe dostupan na zadnjem ekranu DSLR fotoaparata ako snimate u režimu prikaza uživo.

Prednost bilo kojeg EOS fotoaparata bez ogledala ili DSLR fotoaparata jeste to što možete da montirate idealan objektiv za svaki scenario snimanja. Zum objektivi kao što su Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM i RF 24-105mm F4L IS USM daju vam slobodu da snimate uz širok opseg žižnih daljina bez zamene objektiva. Međutim, „brži“ objektivi sa fiksnom žižnom daljinom, kao što su Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 50mm F1.8 STM i RF 85mm F2 MACRO IS STM, omogućavaju korišćenje većih brzina zatvarača pri slabom osvetljenju, pa možete da zamrznete kretanje bez potrebe za preteranim povećavanjem ISO postavke, što je dobro za crno-belu fotografiju jer održava minimalnu količinu šuma na slici. Možete da dobijete i manju dubinu polja radi izolovanja glavnog subjekta u sceni i smanjenja ometanja natrpane pozadine.

Upečatljive crno-bele slike često sadrže veoma fine detalje i bogate teksture. Da bi se ovo održalo pri snimanju iz ruke, efektivna stabilizacija slike može da predstavlja ključnu prednost. Svi gorenavedeni „IS“ objektivi kompanije Canon imaju optičku stabilizaciju slike, dok dva makro IS objektiva imaju „hibridni“ stabilizator slike koji zadržava veću efikasnost prilikom snimanja izbliza. Canon EOS R6 ima stabilizaciju telu u 5 osa koji pruža do 8 koraka stabilizacije kada se koristi sa kompatibilnim objektivom. EOS R6 takođe pomaže da se postigne zaista precizna oštrina čak i na najnezgodnijim snimcima zahvaljujući sistemu automatskog fokusa sledeće generacije.

Napisao Metju Ričards

Slični proizvodi

Srodni članci