Two cross-country skiers travel along the narrow spine of a mountain, using their poles.

Akciona fotografija

„Podjednako je uzbudljivo kao kada sam imao 16 godina.“ Ričard Valč o svojoj strasti prema fotografisanju zimskih sportova

Fotograf ekstremnih sportova Ričard Valč podjednako je srećan dok visi iz helikoptera i dok nežno krivuda niz stazu, što za rezultat ima zaista uzbudljive i dirljive trenutke. Strast za fotografijom otkrio je dok je vozio snoubord sa prijateljima, a i dalje je podjednako snažna kao kada je imao 16 godina i kada mu je prva slika objavljena u časopisu.

Ovde otkriva svoj kreativni pristup, priču iza najboljeg snimka, kao i gde traži inspiraciju.

Profesionalno fotografišeš od šesnaeste godine. Kako si otkrio strast za fotografijom?

„Moju strast za fotografijom probudila je srećna slučajnost, kada sam promenio školu i obreo se u novoj, koja je imala profesionalnu mračnu komoru. Mnogo vremena sam proveo u njoj, što nije dobro uticalo na moje ocene, ali se odlično odrazilo na moju fotografsku veštinu. Započeo sam sa Canon EOS-1N i došao do Canon EOS-1D X Mark II. Tokom tog perioda svaki vikend sam provodio u planinama na snoubordu. Moj prvobitni plan je bio da postanem profesionalni snouborder, ali činjenica je da nisam bio dovoljno dobar. Stoga sam sebi rekao, „U redu, ako ne mogu profesionalno da se bavim snoubordom, poneću fotoaparat i snimaću prijatelje koji su zaista dobri.“

Koja je najteža stvar u vezi sa fotografisanjem zimskih sportova?

„Suština je u tome da se organizujete i pripremite za snimanje. Nikada nisam prošao formalnu obuku za fotografa, samo sam napravio sve moguće greške i težio tome da ih napravim samo jednom. Jedan od najtežih uspona u učenju je kada sam nakon završetka škole otišao u Visler u Kanadi. Cele nedelje sam fotografisao sa filmom, otišao sam u laboratoriju u Vankuveru i stavio 10 rolni filma na sto. Kada sam dobio fotografije, sve su bile podeksponirane za tri koraka zato što sam fotoaparat greškom podesio na -3. Sve te odlične slike su upropašćene zato što su bile pretamne za tri koraka. Nije bilo načina da to popravim zato što sam koristio film. Nikada nisam ponovio tu grešku.“

Šta obuhvata to organizovanje?

„Stvar kojoj posvećujem puno pažnje je kako da stignem tamo gde želim, kako da ostanem bezbedan i kako da se pripremim za snimanje. Morate da budete oprezni kada radite na otvorenom, u planinama ili čak kada samo snimate selfi. Budite pažljivi, obratite pažnju na ono što radite, a zatim uzmite fotoaparat i napravite snimak.“

"Nikada nisam prošao formalnu obuku za fotografa – samo sam napravio sve moguće greške i težio tome da ih napravim samo jednom."

Sigurno posećuješ neke opasne lokacije. Možeš li da nam ispričaš o najuzbudljivijem snimanju zimskih sportova koje si uradio?

„Od kako sam počeo da snimam zimske sportove i snoubording, sanjao sam o tome da posetim Aljasku. Međutim, ne možete samo da odete na Aljasku i da vidite šta će se dogoditi – morate da budete deo zaista ozbiljne ekipe. Ja sam otišao sa vodećim evropskim skijašima, grupom pod nazivom „Legs of Steel“. Otišli smo na heli-skijanje u Hajns – najbolje mesto na Aljasci za slobodnu vožnju. Sneg se lepi za te vertikalne litice [na donjoj slici], pa možete da vozite pod uglom koji nije moguće postići nigde drugde na svetu. Pritisak je izuzetno visok zato što sportisti ulažu između 10.000 i 15.000 EUR za šest do deset spuštanja, pa kada ste u tom helikopteru i snimate kroz otvorena vrata, morate da budete sigurni da ćete napraviti snimke. Dobro je prošlo – svi su izvodili vratolomije i niko se nije povredio.“

Srodni članci
A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

NA OTVORENOM

Saveti i trikovi za fotografisanje zimskog odmora

Profesionalni sportski fotograf Ričard Valč deli stručne savete za izvanredno zimsko fotografisanje, od izbora fotoaparata do najboljih postavki.

How to shoot in cold weather

PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

Kako fotografisati po hladnom vremenu

Kada temperature padnu ispod nule, fotoaparat može da radi neuobičajeno, pa sledite ova uputstva za fotografisanje kada ima snega i leda.

A female athlete in a purple vest leaping over a hurdle.

SPORTSKA FOTOGRAFIJA

Kako da pravite odlične snimke akcije

Saveti za pravljenje neverovatnih akcionih snimaka pomoću Canon fotoaparata.

Postoje li neke tehnologije fotoaparata koje su ti trenutno naročito zanimljive?

„U Kupu Amerike (jedrenje), kapetan tima Novog Zelanda uvek je govorio: „Ako ne čini čamac bržim, ne zanima nas.“ Ako neka funkcija ne daje bolju sliku, zašto da je uopšte pominjemo? U stvari bi trebalo da se usredsredite na ono što je jedinstveno u vezi sa proizvodom. Da li vam omogućava da napravite nešto što prethodno nije bilo moguće? Canon EOS M5 i Canon EOS M50 su fotoaparati koji vam zaista omogućavaju da uradite nešto što do sada niste mogli. U pitanju su izuzetno mali fotoaparati koji pružaju izvanrednu brzinu i diskretnost, naročito kada ih uparite sa objektivom sa fiksnom žižnom daljinom Canon EF-M 32mm f/1.4 STM – u pitanju je savršena kombinacija.“

Za snimanje koristiš profesionalnu opremu kompanije Canon – da li je neke od efekata moguće postići pomoću fotoaparata nižeg nivoa?

„Da! Pravljenje odličnog snimka više se svodi na tehniku nego na tehnologiju. Na primer, svi fotoaparati kompanije Canon imaju veoma dobar automatski fokus. Takođe, uobičajeni scenario je da se napredna tehnologija prvo predstavi u fotoaparatu namenjenom entuzijastima, pre nego što počne da se koristi u vrhunskom fotoaparatu. Na primer, neke komponente tehnologije automatskog fokusa dodirom i prevlačenjem o kojoj ljudi sada pričaju kod Canon EOS R sistema zapravo su predstavljene na modelima Canon EOS M5 i Canon EOS M50."

Koji je ključni trenutak u tvojoj dosadašnjoj karijeri?

„Kada sam imao 16 godina, moja sestra je učestvovala u programu razmene studenata u Sjedinjenim Američkim Državama, pa sam tokom letnjeg raspusta mogao da posetim nju i porodice kod kojih je boravila. U jednoj od porodica bio je izvršni direktor u Dallas Morning News, pa sam jedno leto proveo kao fotograf pripravnik kod njih. Fotografi su se pitali šta tražim tamo, pošto sam tako mlad. Bio sam poput usijane lopte, samo sam jurio unaokolo. Na jednom zadatku bilo je potrebno da snimimo veliku jedrilicu, pa sam se ja na kraju popeo na jarbol i zamolio kapetana koga sam hteo da fotografišem da se popne sa mnom kako bih mogao da ga fotografišem odozgo, sa jedrilicom u pozadini.

„Dao sam sve od sebe da bih snimio ovu sliku, a glavni fotograf sa kojim sam došao samo je kapetana postavio za kormilo. On je takođe napravio veoma dobru fotografiju, ali je moja odštampana u novinama, što je za mene u to doba bila zaista velika stvar. To me je na samom početku naučilo da se izvanredne slike ne prave same od sebe. Morate zaista da se potrudite. Uvek snimam suprotno od slike koju imam u glavi i to je podjednako uzbudljivo kao i kada sam počeo.“

Šta radiš kada ti ponestane ideja?

„Odem da se istuširam i dobijem ideju [smeje se] – stvarno je tako. Ali uopšteno gledano, ja sam poput sunđera – pokušavam da pronađem inspiraciju u svemu. Mogu da odem u muzej i da tamo pronađem inspiraciju, pa da u razgovoru sa dizajnerom takođe pronađem neku ideju, da u razgovoru sa putnikom shvatim njegovu ideju, pa da pogledam nešto na vebu. Sve te informacije primam veoma detaljnim posmatranjem, ali sve prihvatam, bez saznanja kada ću to upotrebiti. Ako pratite samo fotografe snoubordinga, na kraju ćete početi da ih kopirate, što nije dobro. Međutim, ako pogledam šta radi fotograf snouborda, pa to prenesem na fotografisanje jedrenja, a zatim pogledam šta radi umetnik i to prenesem na sport, mogu da stvorim sopstveni stil i da unesem svežinu na scenu.“

Pročitajte Ričardove praktične vrhunske savete za bolje fotografisanje zimskih sportova ove skijaške sezone.

Napisala Katrin Anker

Slični proizvodi

Srodni članci

Get Inspired predstavlja ključni izvor korisnih fotografskih saveta, vodiča za kupovinu i informativnih intervjua – sve što vam je potrebno da biste pronašli najbolji fotoaparat ili najbolji štampač i pretvorili sledeću kreativnu ideju u stvarnost.

Povratak na sve priče