VIDEO

Hrana u pokretu: prelazak na videografiju hrane

Kreator sadržaja Jessie Bakes Cakes deli savete za snimanje video snimaka hrane od kojih kreće voda na usta.
Fotoaparat Canon EOS R8 i izbor Canon RF objektiva prikazani su na snimku odozgo, okruženi kolačima, kolačićima i sastojcima.

Hrana ima moć da ujedini ljude iz svih sfera života, a fotografisanje hrane i videografija dugo su očaravali publiku, naročito sa usponom društvenih mreža. Međutim, nije lako zabeležiti hranu u pokretu – to je nešto što kreator sadržaja Džesika Marsden-Urkuhart veoma dobro zna.

Na svom nalogu na društvenim mrežama, Jessie Bakes Cakes, gde ima više od 100.000 pratilaca, Džesi kreira kratke video zapise kojima se naglašava kreativni proces i sati rada koji ulaze u pravljenje hrane. U svet fotografisanja hrane ušla je tokom karantina. „Uvek sam volela da pečem, a sećam se da sam snimala užasne fotografije telefonom 2013“, kroz smeh kaže Džesi. „Godine 2020. sam počela ozbiljnije da razmišljam o tome, tako što sam se zapitala „Šta volim da radim?“ Počela sam da unapređujem recepte, ali sam takođe više počela da se fokusiram na fotografsku stranu.“

Ovde Džesi opisuje svoje putovanje od fotografisanja hrane do video snimanja i deli praktične savete i trikove sa drugima koji razmišljaju o snimanju video zapisa hrane.

Prelazak sa fotografisanja hrane na video

Žena stoji iza fotoaparata Canon EOS R8 postavljenog na stativ radi snimanja hrane.

Ne morate da koristite video da biste dočarali kretanje u fotografisanju hrane. Fotografisanje rolnica sa cimetom dok se posipaju prelivom od krem-sira dovoljno je da bi se promenio način na koji gledalac posmatra slike. Međutim, prelazak na video dodaje potpuno novu dimenziju sadržaju. Na naše uživanje u hrani izuzetno utiče njen izgled, a naglašavanje teksture i veličine mnogo je lakše sa videom. U suštini, volimo da gledamo slike hrane zato što želimo da je jedemo, a video samo pojačava tu želju.

Od ključne je važnosti za kreatore sadržaja i da se prilagode promenljivom okruženju društvenih mreža. „Ono što je zaista podstaklo moje interesovanje za prelazak sa fotografije na videografiju bila je promena u trendovima“, kaže Džesi. „Znala sam da moram da naučim kako da koristim video kako bih napredovala u karijeri i poslovanju.“

Nabavite odgovarajuću opremu kako bi hrana bila u glavnoj ulozi

Par ruku montira Canon objektiv na fotoaparat Canon EOS R8.

„Ne mogu da se naviknem na to koliko su RF objektivi kompanije Canon lakši u poređenju sa EF objektivima“, kaže Džesi. „Da ne pominjemo poboljšanje kvaliteta materijala, mogućnosti fokusiranja i opseg otvora blende.“

Žena sedi na kauču, smeje se i drži viljušku na kolačiću na tanjiru ispred sebe.

Pokušaji i greške predstavljaju veliki deo poboljšavanja veštine i učenja šta odgovara vama i vašim pratiocima, kaže Džesi. A ako stvari krenu naopako, ostaje vam puno ukusne hrane u kojoj možete da uživate.

Oprema koju koristite za videografiju hrane može da ima veliki uticaj na vaš posao, ali ne morate da potrošite mnogo novca da biste dobili odlične rezultate. Džesi veruje da je izbor objektiva važniji od izbora fotoaparata i preporučuje objektiv od 50 mm sa širokim otvorom blende, kao što je Canon RF 50mm F1.8 STM. „On mi pruža rezoluciju i kvalitet koje tražim“, kaže ona. Mala dubina polja takođe ističe hranu i obezbeđuje da bude centar pažnje.

Džesi je takođe koristila objektiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM na ovom snimanju i kaže da se odmah zaljubila u njega. „Idealan je za približavanje hrani, a oštrina materijala je neverovatna“, kaže ona. „Volim da ga koristim kako bih prikazala ukusne teksture pekarskih proizvoda. Prekidač AF/MF izuzetno olakšava prebacivanje između ručnog fokusa, kada želim da zadržim fokus na subjektu, i automatskog fokusa, kada želim da pratim kretanje u sceni.“ Pored toga, korišćenje velikog otvora blende omogućava Džesi da istakne hranu i da kreira sanjivu, zamućenu pozadinu. Ovaj objektiv može da se pohvali sa 5,5 koraka optičke stabilizacije slike, za materijal bez podrhtavanja, ali može da pruži do 8 koraka kada radi u kombinaciji sa fotoaparatom sa stabilizacijom slike u telu (IBIS), kao što je Canon EOS R6 Mark II. Dva Nano USM motora takođe garantuju precizan i veoma brz automatski fokus skoro nečujno, pa buka objektiva neće ometati subjekat.

Svestrani Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM predstavlja kompaktnu i laganu opciju. „Široka žižna daljina omogućava mi da zabeležim duge snimke kako bih prikazala ceo subjekat, a zatim da zumiram za krupne planove, bez potrebe za promenom objektiva ili pomeranjem stativa, kao i bez gubljenja rezolucije“, kaže Džesi. „Takođe brzo reaguje na kretanje i fokusira subjekat bez buke – savršeno prilikom snimanja video zapisa sa zvukom.“ Ovaj objektiv ima do 5 koraka optičke stabilizacije slike, i ako pomerate objektiv sa aktiviranom stabilizacijom slike, automatski se prebacuje sa standardne stabilizacije na stabilizaciju za pomeranje. To znači da možete da snimate video zapise iz ruke i da pomerate fotoaparat kako biste zabeležili svaki detalj.

Što se tiče fotoaparata, do početka 2023. Džesi je koristila APS-C DSLR pre nego što je prešla na model punog formata bez ogledala Canon EOS R8. „Koristim veštačko osvetljenje, pa moram da ga uklopim sa bojom na fotoaparatu, jer ću u suprotnom dobiti zelene ili ružičaste nijanse“, kaže ona. „To naročito važi za hranu pošto ne želite da beli krem izgleda žuto. EOS R8 je zaista pomogao zato što mi omogućava da podesim prilagođeni balans bele kako bih dobila tačno one boje koje tražim.“

EOS R8 je naročito dobar za video zapise, pošto snima 4K do 60p prinudno uzorkovan iz podataka sa 6K senzora, što za rezultat ima bolji kvalitet 4K video zapisa u poređenju sa onim izvorno snimljenim u 4K rezoluciji. Takođe, ne morate da brinete da ćete propustiti sekvencu jer EOS R8 ima funkciju pripreme za snimanje koja snima 3–5 sekundi materijala pre nego što pritisnete dugme za snimanje.

Unapredite radni proces videografije hrane

Fotoaparat Canon EOS R8 postavljen na stativ pod uglom od 90° radi snimanja u uspravnom položaju, umesto u položenom.

Džesi obično snima u uspravnom položaju, pošto zna da se većina njenog sadržaja gleda na smartfonima. Da bi uštedela vreme, planira snimke koje želi da napravi. „Zapišite spisak snimaka razmišljajući o priči koju želite da ispričate“, savetuje ona. „Zapisujem uglove fotoaparata, objektiv koji želim da koristim i postavke za koje smatram da će biti dobre. Organizovanje mi je zaista pomoglo.“

Fotografija ruke koja nanosi fondan na tortu otvorena u softveru Canon EOS Utility na ekranu laptopa.

„Razmislite kako možete da dodate teksturu snimku, nešto što bi gledaoce navelo da požele da posegnu u ekran i dohvate hranu“, kaže Džesi. „Bez obzira na to da li koristite paletni nož za nanošenje fondana na kolačić ili istiskujete pomoću određene mlaznice.“ Džesi koristi softver Canon EOS Utility da bi detaljnije pregledala teksturu svojih slika na laptopu.

Važno je da pronađete rešenje koje odgovara vama. Kada osmišljavate recepte, pečete ili kuvate, a zatim snimate, to može da predstavlja izazov i da oduzima dosta vremena, pa Džesi zbog toga uvek radi više stvari istovremeno. „Kada razvijam recept, već razmišljam o tome kako će izgledati u video zapisu“, kaže ona. „Na primer, kada pišem recept za brauni, razmišljam „Ovo je trenutak ubacivanja čokoladnih pločica, a to je snimak“. Verovatno ćete snimiti 30 minuta materijala koje ćete kasnije skratiti na 30 sekundi, pa je važno zabeležiti koji delovi su najvažniji.“

Džesin sadržaj je prvenstveno namenjen za društvene mreže – snimljen je uspravno radi gledanja na smartfonu, a ona smatra da je dobra praksa da uređujete na telefonu. „Ne koristim fensi softver za uređivanje fotografija“, objašnjava ona. „Prebacujem video zapise na telefon pomoću aplikacije Canon Camera Connect i tamo ih uređujem. Postoji mnogo besplatnih aplikacija koje možete da koristite; ne morate da potrošite mnogo na pretplatu.“

Takođe koristi softver EOS Utility kompanije Canon za prikazivanje onoga što fotoaparat vidi na laptopu u realnom vremenu. „Gledanje onoga što fotoaparat vidi na mnogo većem ekranu zaista je korisno prilikom postavljanja scene, kao i kada sam usred snimanja i beležim hranu u pokretu“, kaže Džesi. „Koristim markere mreže u softveru kao pomoć pri preciznom postavljanju predmeta u sceni. Takođe mi pruža punu kontrolu nad temperaturom boje, što je važno prilikom korišćenja veštačkog svetla, radi postizanja najbolje preciznosti boja.“

EOS R8 i EOS R50 takođe mogu da prikazuju markere odnosa u fotoaparatu, pa možete pravilno da kadrirate scenu u zavisnosti od toga za koju društvenu mrežu snimate. Ceo kadar je i dalje vidljiv, ali vođice pokazuju gde će biti isečen.

Najbolje postavke i tehnike za videografiju hrane

Žena aranžira tortu ispred navlake za umekšavanje svetla, laptopa na stolu u blizini i fotoaparata Canon EOS R8 postavljenog na stativ radi snimanja odozgo.

„Razmislite o načinima na koje možete nekome da zadržite pažnju tokom celog video zapisa“, kaže Džesi. „Odličan trik je u tome da promenite način na koji snimate nešto. Ne držite fotoaparat tako da sve vreme bude okrenut ka hrani. Napravite snimak na takav način, a zatim snimak odozgo, pa snimak sa strane pod uglom od tri četvrtine. Menjanje uglova takođe naglašava aspekt kretanja.“

Žena je uperila Canon EOS R8 prema posudi sa različitim vrstama čokolade, dok posipa komadiće bele čokolade preko njih.

Kada se preliva glazura, posipaju ukrasi ili nožem seče kora torte, brzina video zapisa može da napravi ogromnu razliku. Džesi predlaže eksperimentisanje sa različitim efektima da biste videli šta možete da postignete.

Džesi kaže da je jedna od najčešćih grešaka u snimanju video zapisa to da ne znate kada da se prebacite između režima ručnog i automatskog fokusa. „Ako nešto želite da izdvojite iz snimka i želite da fokus pokrije objekat iza, upotrebite automatsko fokusiranje“, objašnjava ona. „Međutim, uglavnom snimam u režimu ručnog fokusa, kako bih izbegla nagle promene fokusa, pošto to može da ometa.“

Takođe je važno eksperimentisati sa različitim uglovima prilikom snimanja video zapisa kuvanja. „Na primer, snimak odozgo bi bio savršen za snimak mešenja smese za kolače u posudi, zato što možete da ilustrujete kretanje i može da privuče pažnju gledaoca“, kaže ona. „Prebacivanje između krupnih planova i širokih uglova takođe je korisno, pošto vam omogućava da prikažete različite teksture hrane ili veličinu.“

Iako mnoštvo video zapisa možete da objavite sa stvarnom brzinom reprodukcije, eksperimentisanje sa usporavanjem ili ubrzavanjem može da ima ogroman uticaj na krajnji rezultat. Prilikom uređivanja možete čak i da ubrzate određene delove objave za društvene mreže, a da usporite druge. „Snimak možete da napravite u usporenom režimu i da ga koristite kao uvod, zato što usporeni snimci čine da sve izgleda luksuzno!“ kaže Džesi. Za razliku od toga, kaže ona, „ubrzavanje video zapisa im dodaje puno energije“. Kada imate vremenska ograničenja, ubrzavanje video zapisa takođe može da vam pomogne da više materijala smestite u kraći vremenski okvir: „Ubrzavanje je takođe praktično kada je potrebno da snimak stane u okvir od 5 ili 10 sekundi“, kaže Džesi.

Neka trendovi rade za vas – i verujte instinktima

Canon EOS R8, podešen za snimanje ruke koja nanosi fondan na gornju stranu torte.

„Veliki deo videografije na temu hrane čine pokušaji i greške, pa se ne plašite da rizikujete“, kaže Džesi. „Ako scena ne ispadne dobro, to je u redu. Pokušajte ponovo.“

Društveni trendovi se stalno menjaju. Jedne nedelje ljudi su opsednuti video zapisima o banana hlebu a sledeće o fondanu i ukrasima, što može biti previše zamorno za kreatore sadržaja. „Trendovi dolaze i odlaze“, kaže Džesi. „Važno je da iz trenda uzmete nešto u čemu uživate i da razmišljate „Kako mogu ovo da ubacim u svoj posao?“ – a ne: „Treba da uradim istu stvar“.

Džesi takođe naglašava značaj zadržavanja sopstvenog stila i pristupa videografiji hrane. „To vole brendovi ili klijenti sa kojima sarađujete, izabrali su vas zbog individualnosti“, objašnjava ona. „Lako je osećati se zastrašeno od strane ljudi sa više pratilaca, ali pokušavati da oponašate njih i njihove cifre nije najbolji način za uspeh. Usredsredite se na to zašto radite ono što radite. Radite ono čemu pristupate sa strašću, jer će ta strast zablistati u vašem radu. Kada sam obezbedila prvog klijenta, imala sam samo 2.000 pratilaca, pa vam nije potrebna velika publika. Svakako možete da imate uspešan posao sa malim brojem pratilaca.

„U redu je da se preispitujete“, nastavlja ona. „Postoji toliko inspiracije i možete da pokušate nešto da reprodukujete i pomislite, „Ovo nije baš pogodno za moj stil“ ili „Da li mi se ovo zaista sviđa?“ Pratite instinkt. To se najčešće isplati."

Kada sledeći put budete pravili kolač ili večeru, zašto ne biste eksperimentisali sa video mogućnostima fotoaparata i savetima u ovom članku da biste videli šta možete da postignete.

Napisao Nikita Ačanta

Srodni proizvodi

Srodni članci