AVANTURISTIČKA FOTOGRAFIJA

Divlja lepota: pet saveta za unapređivanje snimaka na otvorenom

Lajfstajl fotograf Džejk Begli odlazi u istraživanje snega i leda Švedske i otkriva zašto je EOS M6 Mark II najbolji prijatelj avanturista.
Dva muškarca sa rančevima klizaju po zaleđenom jezeru.

Fotograf prirode i lajfstajl fotograf Džejk Begli ima strast prema avanturi. Kao takmičar u planinarskom trčanju i posvećeni planinar, pronalazi inspiraciju u surovim pejzažima i uzbudljivoj scenografiji prirodnog sveta. „Odrastao sam u oblasti New Forest [u južnoj Engleskoj] i obožavao sam da budem napolju“, kaže Džejk. „Takođe sam oduvek voleo da se igram sa fotoaparatima. Moj otac predaje fotografiju – tokom odrastanja smo imali mračnu sobu u kuhinji – pa su se ta interesovanja prirodno spojila kako sam rastao.“

Planinarsko trčanje je omogućilo Džejku da stekne nove kontakte i pomoglo mu da se usko specijalizuje. „Nikada nisam planirao da budem fotograf prirode, a većina mojih prethodnih radova bila je društveno angažovanog-dokumentarnog tipa, ali tako sam počeo da dobijam poslove iz oblasti avantura na otvorenom“, objašnjava on. Među Džejkovim klijentima sada su The North Face, Another Escape i Adidas.

Kada se ukazala prilika za fotografisanje snežnih pejzaža i zaleđenih jezera u centralnoj Švedskoj na skijama i klizaljkama za kompaniju Do The North, koja se bavi održivim ekspedicijama; bio je to projekat iz snova za Džejka. „Posetili smo region Dalarna za klizanje i nacionalni park Fulufjället za nordijsko skijanje. Osećao sam se zaista izolovano i želeo sam da zabeležim prostrani led i sveobuhvatni, udaljeni pejzaž“, kaže on.

Ključno je bilo da imam lagan fotoaparat, pa je kompaktni Canon EOS M6 Mark II, sa ekranom osetljivim na dodir koji može da se nagne za 180˚, ugrađenom Wi-Fi funkcijom, 4K videom i APS-C senzorom od 32,5 MP, bio idealan saputnik. Upario sam ga sa objektivom Canon EF-M 32mm f/1.4 STM i dobio snažne specifikacije u malom, prenosivom paketu.

Džejk ovde demonstrira kako da na najbolji način iskoristite fotoaparat tokom avantura i pokazuje da je moguće snimati zadivljujuće slike prirode bez preteranog udaljavanja od kuće.

1. Pokažite kreativnost, bez obzira na vremenske uslove

Muškarac u žutoj jakni kliza po zaleđenom jezeru. Odraz bele crkve u pozadini vidi se na ledu.

Eksperimentisanje sa refleksijama može da pruži zanimljive rezultate.

Red haskija sklupčanih u snegu. U daljini je vidljiva koliba prekrivena snegom.

Fotografisanje na otvorenom zimi može da bude nezgodno zbog svetline snega, ali to može i da doprinese kreiranju zanimljivih kompozicija i učiniće da subjekat bude istaknut.

„Boravak u planinama predstavlja način da osetite vezu sa okruženjem“, objašnjava Džejk. „Priroda mi pruža uzbuđenje u vezi sa snimanjem na otvorenom. Dok sam napolju i trčim, uvek razmišljam, „gde bi bilo dobro mesto za snimanje?“ Istraživanje prirode zimi može da pruži neuobičajene prilike za pokazivanje kreativnosti“, kaže on. „Eksperimentišite sa uglovima, svetlom i lampama koje se nose na čelu da biste sumorno okruženje učinili uzbudljivijim.“

Tmurna skandinavska zima predstavila je situacije sa nezgodnim osvetljenjem, idealne za testiranje sposobnosti Džejkovog fotoaparata pri slabom osvetljenju, koji ima ISO opseg do 25.600. „Bio sam impresioniran kako se Canon EOS M6 Mark II ponašao pri slabom osvetljenju, dok je široki otvor blende objektiva Canon EF-M 32mm f/1.4 STM olakšao snimanje kada bi se smračilo. Dani su u Švedskoj prilično kratki, pa nismo imali vremena da bilo šta podesimo. Morali smo da pravimo snimke u hodu.“

U snežnim, svetlim okruženjima, Džejk preporučuje da pređete na ručni režim da biste izbegli gubljenje detalja. „Merač na fotoaparatu želi sve da potamni, zato što iz svih uglova detektuje belu boju. Bolje je da snimate u ručnom režimu da biste imali punu kontrolu nad osvetljenošću, bez prenaglašavanja snega.

Zašto ne biste isprobali snimanje silueta? „Dobra stvar u vezi sa snegom je to što možete da snimite jasne siluete drveća“, kaže on. „Senke na snegu daju različite nijanse bele, koje su odlične za eksperimentisanje.“

2. Unapredite opremu

Žena sa narandžastim rancem hoda po snegom prekrivenom pejzažu.

EOS M6 Mark II je bio idealan fotoaparat za Džejkovo snimanje – zato što je tako lagan i kompaktan bio mu je lako dostupan tokom celog putovanja.

Kada ste na avanturama, potrebno je da vam fotoaparat bude lako dostupan i da brzo reaguje, jer u suprotnom možete da propustite spontane trenutke. Canon EOS M6 Mark II ima težinu od samo 408 g i može da snima brzinom do 14 kadrova u sekundi.

„Ono što me je uzbudilo u vezi sa Canon EOS M6 Mark II je to koliko je mali i lagan“, kaže Džejk. „Intenzivno smo se bavili nordijskim skijanjem i klizali smo na zaleđenim jezerima. Mnogo nezgrapne i teške opreme usporava proces, ali zbog toga što smo snimali akciju, velika brzina smenjivanja kadrova na Canon EOS M6 Mark II bila je idealna. Zakačio sam fotoaparat sa prednje strane torbe i to je bilo u skladu sa ekstremnim uslovima zato što nisam morao da stajem, skidam rukavice niti da otvaram torbu.“

3. Unesite zanimljivost pomoću osoba ili detalja

Muškarac u žutoj jakni pešači po snegu prema trouglastoj kolibi.

Džejk preporučuje da dodate osobe na slike da biste uneli doživljaj veličine.

Noge dva klizača, dok su im tela neposredno izvan kadra. Odraz ovog para vidljiv je na ledu, na kojem su tragovi njihovih klizaljki.

Šare i tragovi klizaljki na ledu doprinose tome da ova kompozicija bude zanimljivija, kao i odrazi dva klizača.

„Pokušavam da pretvorim prilično običan snimak u nešto uzbudljivije, dodavanjem ljudskog elementa“, kaže Džejk. „Kada osoba ima interakciju sa pejzažom, to pokazuje veličinu.“

„Veoma su mi se svideli odrazi na ledu i linije koje su pravile naše klizaljke. Želeo sam da iskoristim tragove klizaljki i da ih dodam u kompoziciju, kako bih slike učinio zanimljivijim.“

Džejk je koristio režim rafalnog snimanja z RAW formatu od 30 kadrova u sekundi na fotoaparatu Canon EOS M6 Mark II kako bi zamrznuo klizače u kadru dok su se pojavljivali u vidokrugu. „U situacijama kada nismo imali puno vremena za snimanje, ali je scena bila zaista lepa, koristio sam rafalni režim od 30 kadrova u sekundi da bih bio siguran da će telo klizača biti baš tamo gde želim. To je bilo baš korisno – i mogao sam da se pouzdam u automatski fokus.“

4. Odaberite svestran objektiv

Tri klizača sa rancima kreću se po ogromnom zaleđenom jezeru. Vrhovi prekriveni snegom vidljivi su u daljini.

Oštri objektiv Canon EF-M 32mm f/1.4 STM omogućio je Džejku da snima široke pejzaže, uz zadržavanje detalja i izbegavanje izobličenja.

Detalji i jasnoća su od ključne važnosti za odličnu avanturističku fotografiju. Izuzetno oštri objektiv Canon EF-M 32mm f/1.4 STM ima ekvivalent standardne žižne daljine od 50 mm i podjednako dobro može da snima uzbudljive planinske masive i fine detalje na klizaljkama, cipelama i točkovima. Stoga, gde god da vas avantura odvede, potrebno je da ponesete samo jedan objektiv.

„Ta žižna daljina koja je ekvivalentna sa 50 mm bila mi je omiljena za snimke na otvorenom zato što vam omogućava da zabeležite ceo pejzaž sa malom osobom [u kadru], bez izobličenja koje je ponekad primetno na superširokougaonim snimcima“, kaže on.

„U pitanju je dobra sveobuhvatna žižna daljina za široke snimke pejzaža i sitne detalje sa malom dubinom polja. Možete da ga koristite u svim prilikama.“

5. Iskoristite zimsko svetlo u svoju korist

Tri nordijska skijaša kreću se preko snegom prekrivenog pejzaža. Zraci sunca obasjavaju stub za označavanje iza njih.

Džejk preporučuje da eksperimentišete sa zimskim svetlom da biste inače sumornu scenu učinili zanimljivijom.

Fotografija snimljena dronom, na kojoj je muškarac koji hoda kroz četinarsku šumu u predelu prekrivenom snegom. Iza njega ostaju vidljivi tragovi u snegu.

Zlatno svetlo koje je često prisutno tokom sunčanih dana skandinavske zime doprinosi stvaranju dugačkih senki, koje prave atmosferu.

Bez obzira na to gde se nalazite, od šuma do litica, magija zimskog izlaska sunca uvek daje izvanredne fotografije. Postoji razlog zašto je taj spektakl omiljeni avantustičkim fotografima kao što je Džejk. „Omiljena stvar u vezi sa zimskim izlaskom sunca je to što se događa između 9 i 10 sati ujutru, umesto između 3 i 4. Na taj način možete da budete lenji i da svakako izađete i snimite izlazak sunca zimi. Po sunčanom zimskom danu sunce je često nisko sve vreme, pa dobijate intenzivno, blago svetlo, ali sa dugačkim, dubokim senkama“, kaže on.

Veoma jednostavno možete da uključite spektakularno zlatno svetlo u 4K video zapise svojih avantura uz Canon EOS M6 Mark II, a Džejk je otkrio da može da uređuje i spaja materijal sa 4K videom snimljenim pomoću fotoaparata Canon EOS R punog formata. „Materijal sa Canon EOS M6 Mark II bio je potpuno uporediv sa materijalom sa Canon EOS R. Mogao sam da ih koristim zajedno i sve je izgledalo izuzetno jasno.“

Napisala Lorna Dokeril

Slični proizvodi

Srodni članci

  • OSNOVE FOTOGRAFISANJA / NA OTVORENOM

    Saveti za snimanje u ekstremnim vremenskim uslovima

    Od zaštite opreme do čuvanja sebe, evo naših najboljih saveta i trikova za savladavanje fotografije u ekstremnim vremenskim uslovima.

  • PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

    Upečatljiva pejzažna fotografija

    Kako da snimite savršen „panoramski selfi“ objašnjava pejzažni fotograf i influenser Ása Steinars.

  • AVANTURISTIČKA FOTOGRAFIJA

    Avanturistička fotografija na otvorenom

    Fotograf Ana Blekvel pešači kroz divljinu Dartmura sa fotoaparatom Canon EOS R6.

  • ZIMSKA FOTOGRAFIJA

    Kako da snimate bolje zimske fotografije

    Na najbolji način iskoristite ovo prelepo godišnje doba sa fotografom Vladimirom Medvedevim.