A view from underwater of encircling trees, with the scene reflected in a mass of bubbles.

Jesenja fotografija

Beleženje šarma jeseni iz sveže perspektive

Priroda u jesen pokazuje lice koje ne može da se poredi ni sa jednim drugim godišnjim dobom. Česti pljuskovi daju zasićenije nijanse, a nežni vetrovi stvaraju ritmičnost, dok magla i izmaglica pružaju čistu belo-sivu pozadinu, kao kontrast istaknutim bojama lišća, koje se menjaju.

„Jesen je godišnje doba koje najviše stimuliše čula. Navodi vas da razmišljate o životu“, kaže Teo Bosbom, fotograf prirode i pejzaža iz Holandije. „Međutim, iako je u pitanju očaravajuće godišnje doba, veoma je teško kreirati nešto što već nije viđeno.“ Teo je pomoću serije Jesenje lišće želeo da pronađe novi način da istakne najbolje karakteristike ovog godišnjeg doba.

Teo redovno sarađuje sa časopisima National Geographic i BBC Wildlife i dva puta je osvojio godišnju nagradu za najboljeg evropskog fotografa prirode. Nakon što se svake godine vraćao u dolinu Hoëgne u Belgiji, stekao je utisak da je zabeležio sve što šuma ima da ponudi.

„Ova slika za mene predstavlja kraj jeseni, kada se samo nekoliko listova još uvek drži za relativno gole grane, uz maglovitu pozadinu. Odaje veoma tihu i smirenu energiju, pa me podseća na japanske slike – jednostavne, upečatljive, sa jakim kontrastom“, kaže Teo.

„Veoma je živopisno i čarobno u jesen, ali sam posle nekoliko godina shvatio da sam fotografisao iz svih uglova“, kaže on. „Počeo sam da se pitam, „Da li je to sve?“ Baš u tom trenutku nekoliko listova je upalo u potok i posmatrao sam kako ih voda odnosi, provlačeći ih kroz male vodopade, tako da su se zaglavljivali između grana i kamenja. Tada sam dobio ideju da lišće fotografišem ispod vode, na način na koji ribe možda vide jesen.“

Iako ideja za „Putovanje jesenjeg lišća“ izgleda prilično jednostavno, njena realizacija nije bila nimalo jednostavna. „U to vreme fotografija je za mene i dalje bila samo hobi“, objašnjava on, ali je nabavio vodootporno kućište Canon WP-DC28 za svoj kompaktni Canon PowerShot G10. Obukao je gumene čizme i nepromočivo odelo, zagazio je u hladni potok, držao je fotoaparat u vodootpornom kućištu ispod vode i uperio ga je nagore.

„Nisam mogao da vidim šta radim, ali bih pritisnuo okidač za svaki prolazeći list i nadao se najboljem“, nastavlja on. „Većina slika je bila prilično loša i snimio sam bezbroj slučajnih selfija, ali jedan zaista lep snimak se izdvojio [pogledajte ispod]. Shvatio sam da bi to moglo da preraste u projekat i tada sam odlučio da investiram u podvodno kućište za moj Canon EOS 5D Mark III [sada ga je nasledio Canon EOS 5D Mark IV].“

The overarching trees are pictured from under the water, with a lone leaf floating on the surface.
„Mislim da ovo donosi svežu perspektivu jeseni – podvodni prikaz pejzaža iznad, uz list uhvaćen u sredini“, kaže Teo. „Poseban je za mene zato što je iz te prve sesije i zato što je u pitanju slika koja me je podstakla da nastavim sa projektom.“

Tokom narednih jeseni, Teo je brzo prešao iz amatera u profesionalce, da bi na kraju napustio primarni posao advokata 2013. godine. Razvio je tehnike snimanja ispod vode, uz korišćenje prirodnog svetla kad god je to moguće, što je, za razliku od klasičnog fotografisanja pejzaža, značilo da sredina dana predstavlja najbolje vreme za snimanje.

„Kada je sunce u zenitu, reke dobijaju najveću količinu svetla, pa retko moram da se oslanjam na blic, osim kada je voda veoma mutna ili želim da osvetlim zanimljiv ugao“, kaže on. „Potrebno je da povećam ISO da bih snimio upečatljive slike u reci, zato što mi je ispod vode potrebno dodatno svetlo. Srećom, povećavanje ISO osetljivosti na fotoaparatu Canon EOS 5D Mark III ne utiče na kvalitet.“

Srodni članci
Shooting the seasons

PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

Snimanje godišnjih doba

Istaknite jedinstvenu atmosferu svakog godišnjeg doba pomoću ovih saveta koje daje Benjamin Heđi.

discover the beauty in the detail

MAKRO FOTOGRAFIJA

Makro fotografija: otkrijte lepotu u detaljima

Fotograf divljih životinja Ian Vejd deli nabolje savete za makro fotografisanje.

A river flowing through a landscape of mossy rocks, rising steeply on both sides.

SAVETI I TEHNIKE

Naučite pravilno da koristite ekspoziciju

Otkrijte kako da podesite količinu svetla na slikama kako biste im dali novi izgled.

„Fascinantno mi je da fotografišem mehuriće ispod vode, zato što daju prelepe refleksije pejzaža iznad. Najbolje lokacije za pronalaženje mehurića su blizu vodopada ili vode koja brzo teče.“

Pošto ne može da vidi kompozicije u realnom vremenu, Teo se oslanja na pokušaje i greške, ali zna da postoje određene stvari koje mogu da mu pomognu. „Uvek volim da snimam u režimu prioriteta blende, zato što imam poverenja u to da će fotoaparat izabrati odgovarajuću brzinu zatvarača. To mi omogućava da se igram sa dubinom polja, koja je važna kod fotografisanja pejzaža i kada želite da zabeležite puno detalja“, kaže on.

„Ispod vode mi nije potrebna velika dubina polja, pa blendu mogu da držim širom otvorenu kako bih dobio više svetla. Automatski fokus fotoaparata je zaista pouzdan i nezamenljiv, a naučio sam da se maksimalno približim subjektu, naročito kada voda nije bistra. Takođe sam naučio da širokougaoni objektiv daje najbolje rezultate.“

„Ovo mi je omiljena slika iz kolekcije. Držao sam fotoaparat na dnu potoka, što mi je omogućilo da je duže držim mirno i da upotrebim dužu ekspoziciju od trećine sekunde, tako da je lišće ispalo oštro, uz vidljivo pomeranje vode iznad. Mislim da to dobro odražava moje viđenje jeseni: tok stvari, ciklus života“, objašnjava Teo.

Za one koji nisu sigurni da li žele da se pokvase, potencijal iznad vode takođe je sasvim dovoljan da biste zadovoljili jesenji apetit. „Ljudi obično traže monumentalne pejzaže i sve vreme troše na čekanje pravog svetla, ali ja više volim da se usredsredim na detalje, koji su podjednako zanimljivi, ako ne i zanimljiviji“, kaže on. Opalo lišće, žirevi, bobice jarkih boja i pečurke idealni su jesenji subjekti, a manje zavise od odličnog svetla ili vremenskih prilika. „Samo pogledajte u zemlju i uskoro ćete otkriti mnoštvo zanimljivih stvari – detalji vam pružaju neograničene opcije.“

Reč „detalji“ može da probudi ideje o makro fotografiji – a mnogi kompaktni fotoaparati imaju veoma dobre makro mogućnosti – ali Teo jednostavno misli na usredsređivanje na određene aspekte scene, umesto na široku sliku. „Volim da koristim objektiv Canon EF 70-200mm f/2.8L USM da bih se usredsredio na nešto, kao što je deo drveta, pa samo uvećavam i umanjujem da bih izolovao ono što me zanima“, kaže on. „Potpuno istu stvar možete da postignete pomoću kompaktnog fotoaparata – samo radite sa onim što vam je na raspolaganju.“

„Ovo je jedna od mojih ranih slika koja prenosi priču o planinskom potoku“, kaže Teo. „U pitanju je veoma klasičan, bezvremen pejzaž iznad vode, ali označava tačku u kojoj sam ostvario maksimum sa pravljenjem ove vrste snimaka te reke u šumi. Bio je to trenutak kada sam se zapitao „Šta dalje?“. Obožavam sivo i maglovito jutarnje svetlo. Kompozicija koristi opalo lišće, dok pomeranje vode, uz paprat, bukve i breze, daje balans.“

Rad sa onim što vam je na raspolaganju takođe se odnosi na vremenske prilike, pošto Teo uopšte nije fotograf koji snima samo po lepom vremenu. Tvrdi da ne postoje loši vremenski uslovi kada je u pitanju fotografisanje prirode, samo loš izbor odeće (ili nedostatak zaštite za fotoaparat – nisu svi fotoaparati podjednako otporni na vremenske uslove, pa će možda biti pametno da investirate u odgovarajuću zaštitu od kiše ili zonericu). On kaže, „Dobra ideja je da proverite vremensku prognozu i da planirate unapred, ali sve vremenske prilike pružaju određene mogućnosti – potrebno je samo da otvoreno razmišljate. Boje su intenzivnije posle kiše. Vetrovito vreme može da ometa dugačke ekspozicije, kada želite da napravite oštre snimke lišća ili drugih pokretnih stvari, ali možete da okrenete stvari u svoju koristi i da pravite upečatljivije slike subjekata u pokretu. Magloviti uslovi daju odličnu atmosferu. Zatim su tu sjajna jutra sa maglom i rosom, prošarana suncem. Previše sam nestrpljiv da bih čekao pravo svetlo, pa ako svetlo nije odgovarajuće za određenu stvar, pronađem nešto drugo za fotografisanje.“

„Ovaj snimak je napravljen iznad vode, sa male bukve u punim bojama jeseni, ali sam primenio istu tehniku kao za neke od podvodnih slika, uz širokougaoni objektiv okrenut ka nebu, nakon što sam se zavukao ispod drveta da bih dobio ovu perspektivu“, kaže Teo. „Sviđa mi se snažan kontrast u odnosu na maglovitu, golu šumu, pošto na okolnom drveću nema lišća.“

Iako je Teo veliki ljubitelj jeseni, kaže da je podjednaku količinu krativnosti moguće pokazati i tokom prelaznih perioda. „Fotografisanje stvari poput letnjeg cveća na kraju životnog ciklusa, kako proviruje kroz opalo lišće ili praćenje vremenske prognoze za prvi sneg, zbog toga što daje upečatljivu mešavinu godišnjih doba kada se pomeša sa postojećim jesenjim bojama“, kaže on.

„Ovaj snimak je veoma karakterističan za moje fotografisanje, kada tražim zanimljive šablone, detalje i ritmove“, kaže Teo. „Zaista mi se sviđa kako je lišće raspoređeno, kao i mala količina pene. Napravljen je u plitkom delu uz obalu reke, gde se voda ne kreće veoma brzo. U pitanju je fina kolekcija različitih vrsta lišća u različitim bojama i fazama.“

Teov projekat „Jesenje lišće“ je objavljivan na mnogim mestima, a za jednu od slika čak je dobio i drugu nagradu u kategoriji Kreativne vizije na godišnjem takmičenju za najboljeg fotografa divljine za 2013. Pošto fotografa koji žele da se izdvoje na društvenim mrežama ima koliko i opalog lišća u šumi, kaže da pronalaženje sveže perspektive predstavlja način da se istaknete. „Možete da putujete na udaljena mesta i da snimate prelepe slike, ali većina urednika neće im pridati pažnju osim ako se zaista ne razlikuju na neki način“, kaže on. „Dobro se zamislite, „Šta mogu da dodam onome što je već dostupno?“

Napisala Natali Denton

Slični proizvodi

Srodni članci

Get Inspired predstavlja ključni izvor korisnih fotografskih saveta, vodiča za kupovinu i informativnih intervjua – sve što vam je potrebno da biste pronašli najbolji fotoaparat ili najbolji štampač i pretvorili sledeću kreativnu ideju u stvarnost.

Povratak na sve priče